GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 188

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 188

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

176

Philosophico-Theologicum, Reïationes non componunt sed tinguunt."

Het

dis-

^)

zijn niet alleen

de Anabaptisten,

maar ook de Luther-

schen en de Arminianen die zich tegen de Philosophie aanis echter van algemeene bekendheid dat de

kantten. Het

Ai-minianen niet zoo zeer tegen de Philosophie waren, als wel alleen de Ramistische Philosophie voor de ware erkenden.

De Lutherschen beschuldigden de sophie als

Calvinisten, de Philo-

„principium demonstrationis" in de Theologie te

erkennen. Doch Maccovius corrigeert die beschuldiging en voegt daaraan toe: „tantum in quaestionibus mixtis", want

het

is

„ünaquaeque

eisch der orde:

tractanda, quae de

illa

res in illa disciplina

re agit."

Vooral moeten we oog hebben voorde „quaestiones mixtae." Telkens staat ge voor het feit dat ge een Theologische

met een Philosophisch praedicaat hebt. B.v."in den Avondmaalsstrijd komt dat telkens voor als er gehandeld moet worden over de qualiteit der elementen van brood en wijn. De strijd van Consabstantiatie en Transsubstantiatie werd hieruit geboren. De Lutherschen zeggen: subiect verbonden

„Theologia transscendit regulas Logicas."

hoe Maccovius deze quaestie oploste. God

We is

zagen reeds ook niet recht-

streeks te kennen, alleen mediate per analogiam krachtens

het

feit

dat wij naar Gods beeld geschapen

zijn.

En nu beschuldigen de Lutherschen de Calvinisten wel van Nestorianisme in de Christologie, en van Rationalisme in de Theologie om hun Triniteitsleer, maar Maccovius wijst die beschuldigingen van de hand: „Aliud est|)ro6arealiquid, aliud ülustrarey

'^)

De Anabaptisten,

die absoluut

van geen rede willen weten,

verdedigen dan ook de stelling: „Logicae usus nullus debet esse in Theologia."

Maar Maccovius

heeft reeds geantwoord,

dat Christus zelf de Logica aanwendde, dat de Apostelen logisch redeneerden,

dat de H. S. zonder Logica niet verstaan kan worden. Dit ziet echter niet op de wetenschap-

^)

ri/jcDr.

tpéu^., p.

^)

UpuT.

4^sv$., p. 83, 84, 85.

59.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 188

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's