Johannes Maccovius - pagina 252
240
Theophrastus Paracelsus, Weigel en Böhrae, maar liever wil ik iets langer stil staan bij de aberraties van de Gereformeerde Mystiek. Het Mysticisme komt óf door eenzijdige ontvi^ikkeling van één der zielskrachten óf door de disharmonische w^erking der zielskrachten tegen de natuurlijke orde
in.
In het bloeitijdperk der Gereformeerde Theologie kan voor de gezonde Mystiek gewezen worden op Teelinck op Udeman ja zelfs op Voetius en zooveel anderen, bij Loden-
—
—
steyn
en
Koelman
al
minder zuiver wordende. Voor de
aberraties, hebben wij te wijzen op de Anabaptisten, op de Mennonisten, op de Joristen, op de Familisten, die hun genootschap „de Familie der liefde" noemden, op de Rhynsburgers, Gichtelianen, Hattemisten, Verschorianen en al der-
kenmerkten door overdreven dweeperij. Afzonderlijk mogen wel worden genoemd het Labadisme,
gelijke secten die zich
omdat dat het langst Kwakers in Engeland, Pantheïstische Mystiek
heeft nagewerkt, en de secte der die
er
komt
nog
is.
Het gevaar van de termen als: „in
uit in allerlei
den afgrond der Godheid nederstijgen", „zich in God ver„in God verzinken" etc. Tegenwoordig zijn het de „lijdelijken", de Antinomianen en de Dooperschen die bloot staan aan het gevaar dier verderfelijke Mystiek. Voor Gods potentieele werkingen heeft men geen oog, alleen de actueele worden erkend, en daarover matigt men zich, tegen Gods Woord (2 Cor. 1 15) in, een eigenmachtig oordeel aan. Het lumen internum staat boven het geschreven Woord. De Bijbel is slechts een ladder die na gedane diensten wordt afgedankt. Ambten en Sacramenten zijn niet in eere. De Wetenschap als zoodanig wordt niet beoefend. Tegen de doopersche overgeestelijkheid die vaak in vleeschlijkheid ontaardde geldt het dat hun historie de waarheid van het: „Extremae se tangunt" bevestigt. Tegen alle lijdelijkheid moet het Schriftwoord gehandhaafd: Werkt uws zelfs zaligheid. Tegen het Methodisme, dat hier ook onder de aberraties der Gereformeerde Mystiek genoemd kan worden geldt dat men zich niet aan een religieus egoïsme mag liezen",
:
overgeven, zijn
maar dat het
Soli
van heel ons leven en van
Deo Gloria einddoel moet al
ons werken. Tegen het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's