GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 322

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 322

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

310

FraDeker en op de Synode van Dordt toch kwam deze quaestie voor onder de 50 punten van aanklacht tegen Maccovius' rechtzinnigheid. Het vijfde punt daarvan was:

„Doctrinam de

oppugnat." En ook

catis

omninm Commentaar op den

sufficientia Christi meriti pro

in zijn

pec-

Hei-

delberger Catechismus, verklaart Lubbertus zich nader over zijn

standpunt.

Na

eerst eene uiteenzetting over de leer der

satisfactie gegeven te hebben, en daarbij hoofdzakelijk te hebben stilgestaan bij de Thesis, dat er onderscheiden moet worden tusschen de satisfactie pro peccatorihus en de satisfactie 2^^^^ peccatis, welk onderscheid hij aldus definieert: „pro illis enim luendis; pro his redimendis," constateert hij dan, dat Christus voor alle zonden voldaan heeft. „Caeterum Christus non pro his et illis, sed pro omnibus pecHij

satisfecit."

catis

wijst daarbij op de teksten als

1

Joh.

5 en Jesaia 53 6. En nu komt 1 7, 9; 1 Joh. 2 2; 1 hij tot de conclusie dat Christus wel voor allen de satisfactie gepraesteerd heeft, maar dat deze satisfactie alleen :

:

Tim. 2

:

:

voor de uitverkorenen daadwerkelijke gevolgen heeft. „Satisfecit igitur Christus pro omnibus hominibus, sed non

Nam

eodem modo. pro caeteris,

pro

electis,

merito tantum."

merito et efficacia simul:

^)

standpunt nu kon Maccovius zich allerminst versufficienta pro omnibus, en eene efficacia alleen pro electis, vond hij niet in overeenstemming met de leer van Gods gerechtigheid. In zijn geest had Lubbertus ook Theses laten verdedigen. Ik vond ten minste een brief van Johannes Orschinowsky a Tyrschenfeld aan Lubbertus, (dato ^ Xbr. 1621) waarin

Met

dit

eenigen.

Eene

naar aanleiding van zulke Theses schrijft. Hij meldt dat die Theses, onder Lubbertus verdedigd, hem ter hand waren gesteld en geeft als inhoud dier Theses: „quibus statuitur, Christum quidem pro omnibus hominibus mortem

hij

oppetysse, sed

efflcaciam eius solis electis applicari."" Hij zegt

Theses dat ze eene sufficientia pro omnibus, maar eene efficacia pro electis leeren. En nu zegt hij dat deze

van

^1

die

In Catechesin Palatino-Belgicam, p. 15.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 322

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's