GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 140

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 140

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

128

ten in den

Humanist ondergegaan, maar

theoloog gebruikt

hij

Christelijk

als

de humanistische studiën, en vindt er in, en

een middel tot algemeene ontwikkeling

eenerzijds

om met

hoop op goed gevolg de studie der Schrift tegen het gezag der Scholastieken en anderzijds een instrument,

der Kerk over te stellen." Calvijn dringt aan

deuse;

bij

*)

op degelijke taaistudie in de propae-

de Theologische studie staat de Exegese geheel

op den voorgrond; de Exegese verdringt de Dogmatiek. Zijn onderwijs

draagt een beslist humanistisch karakter. Hij

midden tusschen de Scholastiek en het Humahij aan de door de Humanisten zoo verachte disputationes een eereplaats inruimt, als zijnde van onschatbare waarde voor de ontwikkeling van het verstand, mits gespeend aan haarkloverijen en spitsvondigheden. ^) Dat exegetisch karakter der reformatorische Theologie was dan ook oorzaak dat de eerste uitgave van Calvijn's Institutie meer op een uitgewerkten Catechismus, dan op een volledige Dogmatiek geleek; alle schoolsche definities zijn weggelaten. Later echter kwam ook Calvijn hiervan terug, en hoezeer geheel uitgaande van de H. Schrift, hield hij toch rekening met de ontwikkeling van het Dogma door kiest het

nisme, getuige dat

de Patres gegenereerd en door de Doctores geëxpliceerd. Calvijn eert

^)

de rede in hooge mate. „Quid enim ratione

qua homo

animantibus praecellit *?" De doctrinae liberales maken den mensch „vere humanum." Maar de Philosoof, die enkel met de rede wdl werken, zonder openbaring van boven, en zich alsdan een oordeel over de eeuwige dingen vermeet, is als een blinde, die de kleuren wil sorteeren, of als een ezel, die het schoone eener nobilius,

reliquis

symphonie wil verstaan. Calvijn

jongs

I,

af

stelt

had

*)

de studie der Philosophie zeer hoog. er zich zelf

hij

')

Dr. A. KuYPER, Encyclopaedie der Heil.

')

Dr.

p.

H.

H. KuYPEK, De opleiding

tot

met

Godgeleerdh.,

Dr. H. H. KuYPKB,

*)

Dr. A. KuTPEK, Encyclopaedie,

1.

c.

I.

p. I,

202. p.

I,

129

— 132.

Van

op toegelegd. In

p.

132,

den Dienst des Woords

141.

^)

ijver

bij

de Gereformeerden,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 140

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's