GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 248

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 248

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

236 in de ascese, ja door negatie van het denken zelf door middel der ecstase. „Das Ziel des Menschen ist, durch Negation des Sinnlichen und selbst des eigenen Denkens

nelijke

mittelst der Ekstase zu der über alles hiDausliegenden

nas zurückznkehren."

Mo-

*)

Het in God zich verliezen, ziedaar het PaDtheïsme! De negatie van het denken, ziedaar het Mysticisme! Maar toen nu in de Christelijke Kerk de Gnostiek opkwam, waarvan de speculatieve yvrnic het doel was, toen heeft de Areopagiet, ^saipix en geen rvSimg willende, het Mysticisme op kerkelijk erf binnengevoerd, dat hij aan de Neo-Platonische school van Ammonius Saccas en Plotinus ontleende. Natuurlijk mutatis mutandis. Voor den vSvc komt de Triniteit, voor de Aeonen komen de engelen (men denke aan Hierarchia Coelestis) in de plaats. Pregel wijst er op dat tegelijkertijd bijna, dat Dionysius in het Oosten optrad, zijne

AuGUSTiNus in het

Westen

bloeide.

De schoone mystiek van

Augustinus is bekend uit zijn: „Tu fecisti nos ad te et inquietum est cor nostrum donec requiescat in te." Maar toch wijst Pregel er op dat de Mystiek van Augustinus niet de Pantheïstische der Neo-Platonici

is,

maar eene

zelfstandig

Christelijke: „Bei der reichen dialectischen Bildung, die

eigen war,

kommt

es

bei

ihm

ihm

zugleich zu den Anfangen

einer Gnosis, die bei allen Anklangen an Plato einen weit

selbstandigern christlichen und kirchlichen Charakter tragt, als die des Dionysius."

Gelukkig dat Augustinus toen kwam om ter goeder ure den kwaden stroom van het gevaarlijke Mysticisme te stuiten, zoodat, als straks Scotus Erigina, de bekende groote hofgeleerde van Karel den Kale, de pantheïstische Mystiek

van het Neo-Platonisme weer in het aanzijn wil roepen, zijn stem blijft als die eens roepende in de woestijn. Maar toen in de Middeleeuwen de Scholastiek in denkgymnastiek verliep, toon eerst vond het Mysticisme meer in de harten van al wat vromer gezind was een toebereide

^)

{ed.

Wilhelm Pkegee, Herzog und

Plitt Real.

1885), in voce: Theologie, mystische-.

Encyclopadie für prot.

Theol.

und Kirche

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 248

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's