Johannes Maccovius - pagina 350
Dit wordt aldus bewezen:
van het intellect. Nu is en dat van den mensch.
De waarheid
een habitus er tweeërlei Intellect, dat van God, Bij
God
is
echter hebben
we
te onder-
scheiden dat Hij speculative alles weet, pradice alles doet. En nu zegt Maccovius dat in het Intellect Gods (zoo in den
van falsitas geen sprake rerum ad inteUectum divinum,
intellectus speculativus als practicus)
kan
zijn:
„in comparatione ergo
mdlani omnino falsitatem
esse
apparety
Ten opzichte van den intellectus creatus wordt er gezegd, dat wanneer men van iets valsch spreekt, dat dan eigenlijk een metaphoor is, die op velerlei manieren kan gebezigd worden, en wel ten 1 . per simüitudinem ad rem veram, b. v. men spreekt van valsch goud, eigenlijk onzin, maar men doet het vanwege de groote gelijkenis met echt goud (eigenlijk weer een pleonasme), ten 2". per opinionem, b. v. wanneer men spreekt van een afgod als van een valschen god, doch een afgod is geen god, dus ook geen valsche god, en ten B^ per imperitiam, wanneer een dokter een verkeerd medicijn gegeven heeft, doch dan is het medicijn op zich zelf
maar dan is er sprake van onervarenheid, van onkunde, van een vergissing bij den dokter. Deze overwegingen leiden bij Maccovius tot de stelhng dat er geen valsche dingen zijn, en dus ook geen valsche dingen gekend kunnen worden. Valsch goud bestaat er niet, en kan dus ook nooit obiect van kennis zijn. Maar daarom kunnen er wel valsche, onware gedachten,
nooit verkeerd,
onjuiste voorstellingen zijn en dit leidt tot: 7.
Est ergo falsitas tantum in conceptibus, et quidem
incomplexis. Het die
zijn
juist
de accidentia en de relationes
ons onzuiver, verkeerd doen waarnemen, en dies tot
gedachten leiden. Daarvan geldt echter niet het ^,decipi", want dit is een quaestie die in de Ethica aan de orde komt, en niet in de Metaphysica thuis hoort. In de Metaphysica spreekt men daarom van een „non intelligi", (in eis non datur decipi, sed non intelligi). En dit leidt dan tot de conclusie: 8. Veritati opponitur ignorantia privative. Er is wel te onderscheiden tusschen ignorantia pura, dan is er niets, en onjuiste,
valsche
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
![Johannes Maccovius - pagina 350](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/johannes-maccovius/1899/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's