GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de Pers.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Pers.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de Vrije Kerk kwam ditmaal een artikel an Ds. Beuker voor, dat ook de Doleerenden asu quo in staat van beschuldiging stelt, en aarom ook aan onze lezers niet mag ontouden worden.

Het luidde aldus:

SCHBüEMAKBEIJ TE NOOEDWIJK AAN ZEE.

Wat men weleer in Katwijk beleefde, dat namelijk na het vertrek van den predikant een clubje van diens bijzondere vrienden zich van de gemeente afscheurde en in een schuurtje eigenkerkje ging spelen, dat schijnt nu in Noordwijk te zijn nagevolgd. OokinNoordwijk was een tamelijk bloeiende gemeente. Ds. Rispens kreeg een beroep van de gemeente te Hoorn, nam dat aan en vertrok zeer haastig. De aanneming van dit beroep was door sommigen van _ den kerkeraad, met het oog op de gemeente wenschelijk, door anderen onwenschelijk gekeurd. De daardoor ontstaande spanning deed den kerkeraad besluiten om met den genabuurden kerkeraad te vergaderen en over 't gerezen verschil te oordeelen. Op den gecombineerden kerkeraad werd schuld beleden, de hand der verzoening gereikt en het attest van den vertrekkenden leeraar geteekend.

Nadat Ds. R. vertrokken was werd andermaal een kerkeraadsvergadering met afgevaardigden van naburige kerkeraden gehouden. Op deze gecombineerde kerke raadsvergalering bleek, dat bij drie leden van den Noordwijkschen kerkeraad, de verzoening op de vorige vergadering alles behalve oprecht was geweest. Men voerde blijkbaar heel iets anders in 't schild. Om tot zijn doel te geraken kwam men met den ongemotiveerden eisch, dat'de ouderling, wiens houding jegens den leeraar zij oordeelden dat aanleiding tot diens vertrek had gegeven, van zijn ambt zou worden ontzet. Toen aan zulk een willekeurigen eisch natuurlijk door de vergadering geen gevolg kon worden gegeven, stonden de drie misnoegden op en verlieten de vergadering, terwijl ze een papier uit den zak haalden waaruit bleek dat zij zich van de gemeente afscheurden en waarop zij reeds te voren 143 handteekeningen van leden en kinderen der gemeente hadden verzameld. Van de ruim 500 zielen der gemeente, stonden er, groot en klein, circa 143 namen op deze schandlijst, die de scheurmakers aan hun snoer hadden gekregen.

Als dat nu niet is, wat ons-Avondmaals-formulier noemt: »secte en muiterij in de Kerk aanrichten", wat is het dan ? Ook hier zeggen w" met den Apostel: «Die u ontroert zal het oordeer ifragén, wie hij ook zij". Geen wonder dat art. 80 onzer Dordsche Kerkorde dit onder »de grove zonden telt, die met ontzetting uit het ambt moeten gestraft worden".

We hopen nog dat God deze broederen hun gruwelijke zonde zal laten inzien, opdat ze bij den Koning der Kerk genade vragen en verkrijgen ook voor deze misdaad. Vooral den volgelingen die misleid of ook, als ze niet meegingen, met verlies van betrekking op staanden voet bedreigd werden, moge de Heere genade schenken om te zien, hoe heel de Heilige Schrift tegen zulk sectarisme getuigt, en de bedreigden den geloolsmoed schenken om voor zulk een kerkelijk socialisme het hoofd niet te buigen.

De driedubbele kerkeraad heeft dan ook de scheurmakers dadelijk uit hun ambt ontzet, als lid gesteld onder kerkelijke censure, en besloten hunne volgelingen, zoo mogelijk door vermaning weer in 't rechte spoor te brengen.

Verder is toen dit gebeurd:

De afgescheurden hebben dadelijk den volgenden Zondag afzonderlijk d'enst gehouden, waarvoor alles ook van te voren al in orde gebracht scheen te zijn. Het schijnt ook dat ze dadelijk naar Amsterdam zijn getogen om aan de leiders der doleantie raad en hulp te vragen. In een locaalblaadje las men althans: »De heeren A. van Roon. C. Barnhoorn en P. Plug Czn., nog kort geleden ouderlingen en diaken der Christelijke Gereformeerde gemeente alhier, hebben zich thans als ambtsdragers van de Gereformeerde kerk van Noordwijk aan Zee gewend tot den kerkeraad der Ned. Herv. gem.met verzoek om na met de organisatie der Ned Herv. kerk te hebben gebroken, met hen vereenigd op te treden in aansluiting aan de Nederduitsche Gereformeerde kerken hier te lande.

»De Kerkeraad der Ned. Herv. gemeente heeft in een uitvoerig schrijven verklaard aan genoemd verzoek niet te kunnen en niet te mogen voldoen."

En hieraan nu knoopt Ds. Beuker deze opmerking vast:

Dit nieuwsberichtje reeds schijnt door iemand gesteld te zijn, die met de doleerende terminologie goed op de hoogte is. Indien het mocht blijken dat men deze sectariërs te Amsterdam, in stede van hen den weg van boete en terugkeer aan te raden, de helpende hand toegestoken heeft, om eene wettige gemeente van Christus te helpen verscheuren, dan behoeft er over het al of niet sectarisch karakter der doleerenden geen woord meer verspild. Het geldt hier niet het oprichten van een tegenkerk bestaande uit leden, die uit het Herv. Kerkgenootschap komen en zich tegenover een be staande wettige gereformeerde Kerk toch nog tot een eigen Kerkje vormen, wat ook sectarisch is, maar het geldt hier een partij die met de Ned. Herv. Kerk niets te maken heeft, maar die zich van een wettige gereformeerde Kerk afscheurt, waarin ze grootendeels geboren en opgevoed zijn. En dat zonder een enkele wettige reden.

Het schrijven door deze »scheurmakers" aan den Synodalen kerkeraad gezonden was van dezen inhoud:

Aan den KerTtiraad der Hervormde Gerefo meerde Gemeente te Noordwijk aan Zee.

Wij ondergeteekenden, Arie van Roon, Cornells Barnhoorn en Pieter Plug Amtsdragers van de Gereformeerde Kerk van Noordwijk aan Zee, vanwege de Nederduitsche Gereformeerde Kerken in de Classis Leiden er op gewezen, dat de Gereformeerde Kerk te dezer plaatse kerkelijk optreden moet naar de oude ^ Kerkenordening en onder één Kerkeraad verbonden, wenden ons mitsdien tot u, die alsnog verbonden zijt aan het in ï8i6 opgericht genootschap, met de ernstige opwekking en bede, dat ook gij u daarvan geheel losmaakt, om alsdan met ons vereenigd en in aansluiting aan de Nederduitsche Gereformeerde Ker ken hier te lande weer te leven in onderwerping aan Gods Woord en gehoorzaamheid aan den Koning der Kerke, gelijk de oude Gereformeerde Kerkeordening dat meebrengt.

In de i6e eeuw is onze Kerk juist door haar protest en verzet tegen de Hiërarchie Gereformeerd geworden, weer eene Hiërarchie te dulden is alzoo het werk der vaderen te niet doen, en ons langzamerhand en ongemerkt op Roomsche paden leiden, zoolang gij nog in uw genootschappelijk verband blijft staan, staat gij ook mede verantwoordelijk bij God en menschen voor het bederf, dat uit de organisatie van het Hervormd Kerkgenootschap over de Kerken komt, en derhalve ook voor de verdrukking van Gods volk op alle plaatsen, waar men weer de Kerken tot Gods Woord en de ordinantiën van den Koning der Kerke terug wil brengen.

Wij wenschen van heeler harte, dat gij als Herder en Opzieners naar de belofte bij de bevestiging in uw ambt gedaan, ook in deze zaak moogt handelen.

Gelieve met 't oog op het belang der gemeente zoo spoedig mogelijk ons van antwoord ti dienen.

( Was geteekend: )

A. VAN ROON, Ouderling.

C. BAENHOOBN, Ouderling,

P. PLUO CZ. Diaken,

Noordwijk aan Zee,

Mei 1890.

En dan besluit Ds. Beuker aldus:

Wij vragen in allen ernst aan ieder eerlijk Christelijk emoed, of het niet is om er bij te weenen. Dat durft nderen wijzen op «hunne verantwoordelijkheid voor God", op Gods Woord en op de Geref. Kerkorde en p )> de belofte, die ze bij de bevestiging in hun ambt ebben afgelegd, " terwijl ze bezig zijn deze alle op de eest onbeschaamde wijze met voeten te treden. Gij ie anderen leert, dat men niet stelen zal, steelt gij ? Is 't wonder dat de wereld spot en gaat meenen dat al »de fijnen" huichelaars zijn? Waarlijk men kan der synodale hiërarchie nooit beter dienst bewijzen dan door haar zulk een anarchie te'laten zien.

Voorshands laten we het bij deze eenvoudige mededeeling; maar zullen ons haasten, nadere inlichting omtrent dit voorval in te winnen, en er dan desnoodig op terugkomen,

Want - wel kunnen we ons uitnemend goed voorstellen, hoe zulk een loop der zaak Ds. Beuker prikkslen moest. Maar het zou ook kunnen zijn, dat er nog een andere kijk op deze zaak was, die op deze »gruwelijke zonde" een geheel ander lipht wierp,

KUYPER.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 15 juni 1890

De Heraut | 4 Pagina's

Uit de Pers.

Bekijk de hele uitgave van zondag 15 juni 1890

De Heraut | 4 Pagina's