GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zending.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zending.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De keerzijde.

II.

Het bleek ons duidelijk dat de Zending den stoot gegeven heeft tot de beschaving, de ontwikkeling der niet-christelijke volken en daarin ook tot het ontstaan en de toenemende werkzaamheid der pers. Het christendom schiep in vele gevallen èn schrijftaal èn letterkunde.

Wij weten b.v. dat een enkel Amerikaansch genootschap, twintig alleen gesproken talen in schrift heeft gebracht; dat het een drieduizend geschriften in verschillende tongvallen heeft uitgegeven en verschillende in twaalf talen doet verschijnen. Dit alles nu zou heerlijk zijn, had het niet een keerzijde, namelijk dat het heidendom gebruik maakt van de gave om die tegen den gever te keeren. Van de ontwikkeling, van de macht der pers die het christendom bracht, maakt men gebruik om dat christendom te bestrijden.

We zullen Japan, dat pas in zijn opkomst is, voorbijgaan, en evenzoo de Mahomedaansche wereld (ditmaal althans) om ons te bepalen tjt een rijk, dat reeds zoo lang onder Europeeschen invloed staat en welks bevolking, als betrekkelijk zeer ontwikkeld, hier uiteraard het eerst in aanmerking komt. We bedoelen het keizerrijk Indië.

Niet iedereen zal weten, dat in dit ontzaglijk gebied met meer inwoners dan twee werelddeelen saam, na reeds zeshonderd inlandsche bladen verschijnen; noch ook dat deze op misschien een zestal na, als één man vijandig staan tegenover het Christendom.

Men zal misschien zeggen, dat hier staatkundige redenen in 't spel zijn; dat met den vreemden, Britschen overheerscher ook zijn godsdienst gehaat wordt. Onze heidensche voorouders waren ook niet gediend van der Franken Christendom, wijl het de Frankische heerschappij in zijn achtertocht voerde.

Toch is 't hier, tenzij dan in enkele gevallen, niet zoo. De beschaafde Indiër is veel te wijs om niet te weten, dat hij 't onder Britsche heerschappij veel beter heeft dan zijn voorgeslacht onder eigen onafhankelijke vorsten. Veeleer hebben we hier te doen met een beslist antichristelijk optreden, een bepaald tegenwerken van het Christendom door min of meer wijsgeerig heidendom.

Al deze geschriften worden verspreid door middel van vrijwillige bijdragen, juist als bij ons, door tractaatgenootschappen en dergelijke. Men heeft der Christelijke werkzaamheid de kunst afgezien en keert die nu tegen haar.

Welopgevoede inboorlingen betalen geregeld maandelijks een vijf en twintig gulden voor de verspreiding der bovenvermelde geschriften en boeken. Men weet zelfs, dat een inlandsch hoofd of radja in Bengalen daarvoor 25, 000 gulden heeft gegeven. Anderen geven groote sommen uit voor het drukken van geschriften, ter verdediging van hun inlandsche godsdiensten. Verschillende dezer laatste geschriften bevatten opwekken tot het volk, om zich tot tegenvveer te bereiden tegen de aanvallen der Christelijke macht.

Het ontbreekt zelfs niet aan bepaal ie strijd schriften, waarin tegen het van Christelijke zijde gestelde de handschoen wordt opgenomen. Het „Onderzoek van het Jainisme" door den predikant DunliepMoore is beantwoord door „Be-' scheid op het onderzoek van het Jainisme" of naar . de inlandsche uitdrukking »een slag in het aangezicht des Christens''. Soms vindt men wonderlijke saamvoegingen als b, v. in het boekske: „Waarschuwing aan Koebeschermers en antwoord aan de Christenen". In dit geschrift wordt eenerzijds de dwaling bestreden dergenen, die uit bijgeloof geen koeien durven dooden, wijl zij deze als heilige dieren beschouwen. Tegelijk echter is het boekske vol hoon en smaad voor de zendelingen. Op een Christelijk tractaatje, waarin betoogd wordt dat Jezus Christus het licht der wereld is, wordt geantwoord met een ander getiteld: »Onderzoek naar Jezus" enz.

Men kan tegenwoordig in alle groote steden van Britsch-Indië een groot aantal inlandsche jongelieden vinden, die een Engelsche of Europeesche opvoeding hebben ontvangen. Vele hunner nu zijn, des ondanks, bittere vijanden des Christendoms. Met kwistige hand worden ongeloovige boeken en geschriften onder deze jonge lieden verspreid.

Niet alleen bijna alle inlandsche bladen bestrijden het Christendom en de Christelijke Zending, neen tot dat doel zijn zelfs bepaalde vereenigingen opgericht. Deze zijn gevormd naar het voorbeeld der Christelijke tractaatgenootschappen en werken krachtig.

In Madras vindt men »het genootschap dsr vrije gedachte." Het heeft reeds een lijst van 124 afzonderlijke werken. Daaronder zijn er 34 van den befaamden, onlangs overleden Engelschen godloochenaar Bradlaugh ; ig van zijn niet minder bekende geestverwante mevr. Besaut; 16 van den Amerikaanschen ongeloovige Ingersoll. Voorts vindt men er op de werken van Thomas Payne, den schrijver van »de eeuw der rede" (een 90 jaar geleden), Voltaire en andere welbekende ongeloovigen. De werken van Ingersoll worden 't meest verkocht.

Hiermeeê niet tevreden, werkt men ook op een wijs, die bedriegelijk moet heeten. Ge koopt b. V. een »Bijbelsch handboek voor Zendingsschoolleerlingen en onderzoekende Christenen" of wel: „Ontleding des Bijbels voor ZendingsschooUeerlingen" en gij krijgt — juist het tegenovergestelde van wat ge verwacht; geen Christelijke maar anti-Christelijke werken. Zelfs moet het boek : »Grondbeginselen der staathuishoudkunde" een hoogst ontzedelijkende verdediging zijn der »vrije liefde" en een bestrijding van het huwelijk.

Allerzonderlingst is zeker de Catechismus van het Hindoesch Tractaatgenootschap, welk boek zestien vragen en antwoorden letterlijk uit den bekenden Westminsterschen Catechismus overneemt, o. a. hetgeen omtrent God wordt gezegd Dit nu geschiedt, staat er, omdat het goed is, en wijl het Christendom het ontleende aan 'tAryanisme, (den godsdienst der vermaarde Ariërs, die voor zooveel dienst moeten doen), 'twelk naar tijdsorde de voorlooper is des Christendoms!

Onze moderne ongeloovigen zouden hieraan niets hebben te verbeteren.

HOOGENBIRK,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 31 mei 1891

De Heraut | 4 Pagina's

Zending.

Bekijk de hele uitgave van zondag 31 mei 1891

De Heraut | 4 Pagina's