GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zinding

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zinding

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

III.

DE ZENDELING.

Drieërlei vreemde invloed is 't die op China n onze dagen werkt: die der staatkunde, des andels en die der zending.

De regeeringen der rijken in het westen van Europa hebben China de noodzakelijkeid duidelijk gemaakt, van 't ontvangen van ezanten, consuls en regeeringsagenten te, Peing, de hoofdstad, en in de verdrag-havens n evenzoo van het uitzenden van dergelijke mbtenaren naar de mogendheden. Zoo vinen we dan Chineesche gezanten aan de hoven an Europa en Westersche te Peking. Men eet wat moeilijkheden nog pas over het raagstuk der hofetiquette jegens de buitenanders daar rezen.

De kooplieden hebben tot China bij scheepsadingen de voortbrengselen van veld en fabriek ebracht. Zij hebben de Chineezen tot koopen weten te bewegen en tevens tot verkoopers gemaakt van zijde, thee, porselein enz. 't Zijn de kooplieden geweest, die in China de stalen, modellen of beschrijvingen brachten van bijna al de groote uitvindingen van het Westen, van stoomwerktuigen, stoomschepen, spoorwegen, telegraaf, telefoon, dynamo's, de drukpers, mijnv/erktuigen enz. Zij hebben de zoo conservatieve Chineezen weten te overtuigen van de nuttigheid dier wonderlijke werktuigen ter ontwikkeling van de ontzaglijke hulpbronnen des lands en als middelen om het land groot en machtig onder de volkeren der aarde te maken. Zelfs is China Europa in zeker opzicht soms vooruit. Shanghai b. v. wordt, gelijk ons de tolk bij ons gezantschap te Peking meedeelde, electrisch verlicht. Dit al zijn stoffelijke voordeelen of belangen. Wat deed, nu de Zending?

De zendelingen drongen het land binnen, verkondigden het Evangelie van den Zoon Gods. Zij toonden aan de dwaasheid en zondigheid der afgoderij, drongen er bij 't volk op aan de afgoden weg te werpen en zich tekeeren tot den levenden God. Zij richtten kerken, scholen en ziekenhuizen op; vertaalden in 't Chineesch boeken van godsdienstigen, opvoedkundigen en algemeen leerzamen inhoud. Zij verspreidden elk jaar millioenen bladzijden van den Bijbel en Christelijke werken over heel het laud. Zij brachten ter kennis van het volk de wonderlijke ontdekkingen der wetenschap en kennis, de onderzoekmgen op het gebied des Christelijken geloofs, die de kostbare erfenis zijn van Christelijke volken.

Dat al deed de Zending. Zij voorzag in geestelijken nood, maar vergat, zorgend voor de ziel, ook de behoeften des lichaams, vooral der lijdenden, niet.

Wel beschouwd is echter ook alle stoffelijke zegen vrucht des Christendoms geweest, uit Zending in vroeger eeuwen geboren. Al de vruchten der beschaving, die den Chinees in den schoot vielen, zijn op den akker des Christendoms geteeld. Dat er ook, wrange onder waren, bewijst alleen hoe een vijandige macht onkruid onder de tarwe heeft gezaaid.

Nu wane men echter niet dat de Chinees daarom den zendeling met ingenomenheid beschouwt. Hij wantrouwt, men weet waarom, eiken vreemdeling, 't Is de oude geschiedenis, die zich voordeed, toen onze Friesche voorvaderen van de Frankische predikers niet weten wilden, die hier wordt herhaald. Men vreest Hem die den godsdienst den vreemdelingen brengt.

Vandaar dan ook, dat volhouden en steeds in 't geloof 't opnieuw beproeven, het wachtwoord is der zending in China.

De Chinees is vol argwaan jegens den zendeling, en elk oogenblik gereed naar alle mogelijke beweegredenen voor diens arbeid te zoeken, behalve de ware.

De grootste moeite heeft het in vele steden van het binnenland gekost, om ook maar huizen te huren of land te koopen, teneinde daarop zendingsgebouwen te stichten.

Sommige Chineezen verkeeren b. v. in den waan, dat, als een stuk land door een zendeling gekocht wordt, het daardoor vreemd gebied wordt. Doch dat is nog het ergste niet. Van de laagste misdaden worden de zendelingen beticht. Men beschuldigt hen dat zij vrouwen en kinderen stelen; dat zij kinderen de oogen uitsteken om daarvan geneesmiddelen te maken, die zij naar vreemde landen zenden; dat zij verspieders zijn in den dienst van vreemde mogendheden en trachten vasten voet in het land te krijgen, teneinde het ten slotte te veroveren; en eindelijk dat zij doOr het verspreiden van vreemde en verderflijke leeringen, alle palen der zedelijkheid omverwerpen, de grondslagen van de maatschappelijke en burgerlijke orde ondermijnen enz. enz.

Voorwaar het is niet gering, en wel mag men vragen : hoe zal deze tegenstand worden gebroken ?

En toch — er is hoop.

Spijt al de hindernissen op den weg, ondanks de vrees, de verdenking, de zelfverheffing en de traagheid van handelen der Chineezen is de werking van vreemden invloed gestadig en toenemend geweest. Dat blijkt mt de beweging die thans overal merkbaar is.

De Chinees, 't valt kwalijk te ontkennen, richt zich wel is waar langzaam maar toch zeker, naar de leiding die uit den vreemde komt.

Velen die slechts oppervlakkig knnnen oordeelen meenen nog altijd dat de Chineezen te trotsch, te ingenomen met zich zelf zijn, te zeer geketend aan hun oude overleveringen en e sterk gekant tegen al wat nieuw is, dat zij olkomen ondoordringbaar zijn voor inloed van bulten. De ChineezeiïT'" zeggen eer anderen, zijn zoo dom en onrein, zoo ppervlakkig en aardschgezind, zoo zeer veronken in bijgeloof, en in 't verstandelijke tot tilstand gekomen dat het volkomen onmogelijk s hen op te heffen tot de verheven hoogte es denkers en tot die geestelijke beschouwing elke onze Christelijke beschaving met zich brengt.

Toch vergist men zich.

Want wie van naderbij de geschiedenis der hineezen beschouwt, beter bekend wordt et hun volksleven en karakter, zai al spoedig espeuren dat vele dier valsche begrippen verwijnen. Hij zal een duidelijker denkbeeld evens verkrijgen van den aard der invloeden ie noodig zijn om te komen tot die verandeing, die al wie het waarachtig welzijn van dit roote volk wenscht, zoo van harte begeert.

HOOGENBIRK.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 24 april 1892

De Heraut | 4 Pagina's

Zinding

Bekijk de hele uitgave van zondag 24 april 1892

De Heraut | 4 Pagina's