GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Japan.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Japan.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er werd onlangs op gewezen, dat ook in Japan een Calvinistisch theoloog was opgetreden.

Hier is thans iets meer van te zeggen.

We ontvingen namelijk uit Tokyo de in het Engelsch vertaalde redevoering, waarmede deze theoloog, de HoogGel. Heer Dr. Jacob Poppen, zijn katheder aan de Meyi Gakuin op 25 September jongstleden aanvaard had.

Van zijn besliste aansluiting aan de Geref. beweging, en van zijn sympathie voor wat ook ten onzent plaats grijpt, geeft Dr. Poppen duidelijk blijk, als hij aan het slot zegt:

God wijst in zijn Voorzienigheid ieder zijn plaats aan. Ons heeft Hij door deze instelling op het terrein der Gereformeerde Theologie geplaatst, en het is daarom onze taak en tevens onze vreugde, onze uiterste krachten aan te wenden en in-te spannen, om onder leiding van den grooten Bouwmeester meê ie werken aan de ontwikkeling van deze wetenschap, aan haar voortgang in zuiverheid en kracht. Het strekt mij tot blijdschap, dat wij ons bij de vervulling van deze taak in goed gezelschap bevinden; goed gezelschap over heel de wereld, want zeeën noch landen kunnen scheiding maken in onze gemeenschap. En het verhoogt nog onze vreugde, dat wij deze onze taak mogen aanvangen in een tijdperk met de gunstigste voorteekenen. In onze dagen toch ziet men de Gereformeerde Theologie met snelheid winnen in luister en kracht. Het zou de moeite loonen, dit in den breede aan te toonen, doch volsta voor deze gelegenheid, als een sprekend voorbeeld, de vermelding, dat de Gereformeerde Theologie in Holland, haar bakermat, gedurende meer dan een eeuw aan het kwijnen was, maar dat zij in de laatste jaren haar jeugd en oorspronkelijke kracht als hernieuwd heeft onder de voortreffelijke leiding van de doctoren Kuyper en Bavinck. Dezen zomer ontving ik in Karuizawa van laatstgenoemden een schrijven, waarin hij zegt: sik ben overtuigd, dat voor de Gereformeerde Theologie nog een rijke toekomst is weggelegd." Zij dezjverwachting een profetie ! Geve God, dat Japan rijkelijk deele in dien zegen, en dat de Universiteit van Meji Gakuin het zich een eer en een voorrecht rekene in de voorste rijen te staan van hen, die dien zegen verhaasten willen.

Moge een enkel citaat toonen, hoe ziiiver Dr. Poppen de lijn trekt:

De Theologie heeft niet tot onderwerp van haar wetenschap de enkele personen, maar het wedergeboren menschengeslacht. God behoudt niet sommige individuen uit het menschelijk geslacht, maar in den tweeden Adam wordt dit geslacht zelf hersteld. In de kerk nu, het lichaam van Christus, vinden wij het menschelijk geslacht als een hersteld organisme. Wat daar buiten staat, hoe overwegend ook in de meerderheid van het cijfer, is desniettemin een afgehouwen tak, verdorrende en ten verderve bestemd, terwijl het lichaam van Christus ons een levend organisme te aanschouwen geeft, dat gestadig vooruitschrijdt in kennis, en toeneemt in gestalte. Het is dit lichaam als een geheel, dat in de groote verscheidenheid van zijn leden, functiën en gaven, zich richt op de bevordering der Theologie, en wel door middel van die organen, die zich bijzonder voor deze taak eigenen. Zoo opgevat, wordt het terstond duidelijk, hoe wij alleen in de gemeenschap met al de heiligen, kunnen verstaan, wat de lengte en breedte en diepte is. Wat echter van dit organisme is afgesneden, en er buiten staat, kan natuurlijkerwijze niets van blijvende beteekenis voortbrengen, noch daartoe bijdragen.

De Kerk als organisme is de eenige natuurlijke bodem voor de Theologie. Vandaar, dat de bevordering der Theologische wetenschap alleen mogelijk is voor hen, die in levende gemeenschap staan met het leven der kerk. De algeheele eenheid der kerk is nog niet bereikt, nóch de eenheid van belijdenis en Theologie. Er is nu nog een onvermijdelijke gedeeldheid, en eenheid is niet te verkrijgen door dwang, van welken aard ook,

noch door de kunstgrepen Van bonden of confederaties. De deelen moeten te zamen groeien tot één organisch geheel. En deze eenheid wordt het best bevorderd als ieder Theoloog op het diepst doordringt in^ op het hartelijkst zich gebonden voelt aan., en op het zuiverst weet uit te werken en voor te stellen de theologie van zijn eigen kerk., voor ons de Gereformeerde,

We voegen hier nog iets aan toe.

Dr. Poppen schreef ons, dat hij zoo teleurgesteld was, door wat hij op menig Zendingsstation in Japan vond.

Schriftondermijaing en allerlei Ethische en Moderne speculatie doorgedrongen tot onder hen, die uitgingen om het Woord Gods in deze heidenwereld in te dragen.

Japansche studenten reeds vergittigd met ontkennende Schriftcritiek.

Het is daarom van belang te achten, dat Dr. Poppen in de reeds tamelijk uitgebreide Protestantsche kerk van Japan weer de zuivere banier ophief.

Wie in een heidensch land niet klaar en helder de bazuin des Evangelies doet hooren, is onbekwaam tot zoo heilig werk, en verwoest in stede dat hij zou bouwen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 27 december 1896

De Heraut | 4 Pagina's

Japan.

Bekijk de hele uitgave van zondag 27 december 1896

De Heraut | 4 Pagina's