GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Engeland. Ejn Episcopaalsche bisschop aanhanger der moderne critiek.

Dat in Engeland de moderne kritiek op de Bijbelboeken aanhangers telt, zal niemand ver wonderen. Oorspronkelijke Godgeleerden en beoefenaren van de z. g. Godsdienst wetenschap heelt dit land niet opgeleverd en zijn er ook tegenwoordig niet veel te vinden. Daarom is het te verstaan, dat men van datgene wat Duitschland op dit gebied leverde vooral in de laatste tijden, is gaan leenen, en is het te ver klaren, dat de mannen van de „modern thought" eerst meegingen met den Duitschen criticus Wellhausen en nu weder met Delitzsch „Babel en Bibel" meeloopen. Maar het wekt terecht ver bazing dat een Episcopaalsche bisschop, namelijk die van de diocese van Wakefield, in een op stel over „Bijbelsch onderwijs in het licht der moderne critiek" zich niet ontzien heeft, zich openlijk aan de zijde der hedendaagsche schriftbestrijders te plaatsen. Daarin schreef hij toch o. a.: „De Bijbel is niet onfeilbaar. De boeken des Ouden Verbonds zijn niet noodzakelijk door die schrijvers geschreven, wier namen zij dragen" De zinsneden die in de Psalmen vloeken of verwenschingen bevatten, zijn volgens den bisschop niet geschikt voor de openbare godsdienstoefeningen; hij zou er zich in verblij den wanneer deze voortaan eenvoudig werden weggelaten. Vooral gaf zijn uitdrukking „dat het van kinderen niet te verlangen was, dat zij blindelings alles zullen aannemen wat in den Bijbel staat", rechtmatige ergernis. Als een bisschop der Episcopaalsche kerk zulke dingen durft verklaren, welke vrijheden zullen dan de predikanten die onder hem staan, zich veroorlovan? Wij houden het er voor, dat de Romaniseerende richting in de Episcopaalsche kerk haar niet zooveel afbreuk doet als-de moderniseerende.

Duischland. V r ij h e i d van conscientie in de Beiersche Pfalz.

In de Beiersche Pfalz voert het liberalisme op kerkelijk gebied sedert jaar en dag den boventoon; om de doorwerking van het modernisme tegen te gaan, hebben belijders des Heeren eene vereeniging voor inwendige zending opgericht, welke rondreizende predikanten uitzendt, om overal waar zij een geopende deur kunnen vinden. Bijbeloefeningen te houden. Het is te denken, dat dit den modernen predikanten des lands een d-: orn in het oog is.

Vandaar, dat zij de hulp van de rechtbank inriepen om die Bijbeloefeningen te verhinderen. Het gelukte den predikanten van Dürkheim een besluit van het „Bezirksambt" uit te lokken, waarbij op een boete van 20 mark het houden van „Bibelstunden" verboden werd. Men ging daarbij van de gedachte uit, dat deze vergaderingen niet onder de rubriek van eenvoudige huisgodsdienstoefeningen gerekend kunnen worden, en daarom, wijl zij gehouden worden zonder de uitdrukkelijke toestemming van den vorst des lands, op grond van de wet verboden moesten worden. Eveneens was men van oordeel, dat de bijeenkomsten, die door de agenten der vereeniging voor inwendige zending geleid werden, niet kcmden rekenen op de vrijiieid en bescherming, welke de Consistorial-verordening van 1856 den „stillen in den lande" waarborgt. Het is te begrijpen, dat de vereeniging voor inwendige zending daartegen opkwam, maar haar hooger beroep op den Koning en op het „Bestuursgerechtshof' werd verworpen.

Het is dus nu zoover, dat de samenkomsten van de rondreizende predikanten de er vereeniging door het geheele land verboden kunnen worden, en daarbij ook nog vele anderezaken, die sedert tientallen van jaren op het gebied der inwendige en stads zending, zelfs iiiMünchen onder de oogen van het Ministerie, plaats hebben.

In Christelijke kringen in Duitschland h, )opt men, dat de liberalen in de Plalz zullen inzien, hoe illiberaal zij handelen als zij trachten door middel van politiemaatregelen, geldboeten, ja gevangenisstraffen de doorwerking van de recht zinnige leer tegen te houden. Ons dunkt, dat de geschiedenis het den Pfalzischen liberalen moest leeren, dat vervolging de verbreiding van Christelijke denkbeelden niet verhindert, maar veeleer bevordert. Trots alle politiemaatregelen en besluiten der Generale Synode en der Kerkelijke Consistorién zijn de mannen, die de inwendige zending leiden, van zins de vleugelen der vereeniging wijder uit te slaan, zij het ook in anderen vorm, om niet met de politie in conflict te komen.

N.-Amerika. Dowie bankroet.

Finantieele moeielijkheden, ontstaan sedert den mislukten kruistocht naar New York, zijn hierin geëindigd, dat al de eigendommen van Sion City, de stad die twee jaar geleden gesticht, 10, 000 inwoners heeft en $ 20, 000, 000 waarde aan eigendommen vertegenwoordigt, in handen van het gerecht zijn. Beslag werd hierop gelegd door den cassier van de Chicage Nat. Bank en advocaat Currier. De procedure is toegestaan op grond van de eischen van vele crediteuren en van een verklaring van onvermogen vau de zijde van Dowie tot betaling van een rekening groot $ 3.77o-

De mislukking van zijn fabriekswezen eii verschillende groote uitgaven voor allerlei dwaasheden, hebben meegewerkt tot dit beloop van zaken. Dinsdag deed Dowie voor 't eerst bekentenis aan Sion City van zijn faillisseiuent in een toespraak waarin hij o. a. zei: „Er zijn genoeg hier met geld in den zak. Haalt 't er uit, geeft het hier, het komt God toe en wij hebben het noodig voor zijn zaak. Lafaards zijt ge, als ge 't niet doet. Brengt in! Brengt in!" en zoo ging het een uur lang, terwijl de tranen langs zijne wangen rolden. Maar, de menschen, in plaats van hun geld te geven, gingen naar de bank om hun geld er van daan te halen. Minder dan $ 3, 000 kwam in en meer dan $ 6, 000 werd uit de bank genomen. Zekere Graham eischte % 300, die hij gestort had, maar hem werd gezegd, dat hij 30 dagen tevoren had moeten waarschuwen.}

Den volgenden dag deed Dowie op nieuw beroep op zijn volgelingen om geld, maar slechts weinigen kwamen en brachten kleine sommetjes in. Later zei hij oogenblikkelijk $ 500, 000 te moeten hebben. Ook de werklieden in de fabrieken zijn sinds zes weken niet betaald.

Op de verschijning van de twee rechtsdienaren weigerde Dowie zich te laten zien en eenige ^ iverklaring te geven; evenwel is hij gedagvaard om den 11 Dec. voor de rechtbank te verschijnen.

Dit is zeker het begin van het einde. Men verwacht dat Dowie, als hij maar kans ziet, wel met de Noorderzon naar Australië, waarheen zijn vrouw met eenige millioen jn op reis is, zal verdwijnen. Zoo verdwijnen de sekten, na kortstondigen en snellen wasdom, maar de ware Kerk van God, gebouwd op den Christus Gods, en niet op eeij mensch, blijft.

Een onderzoek op het terrein van Sion city heeft aan het licht gebracht, dat velen in groote armoede verkeeren, in ellendige woningen verblijf houden niet bestand tegen de koude, in lompen gehuld, en maar weinig voorraad aan brandstof in heel de city gevonden werd.

De bladen meldden later, dat Dowie er zich waarlijk weer heeft doorgeslagen en zijne schuldeischers nogmaals heeft tevreden gesteld.

De bekende Dr. Charles H. Parkhurst heeft zich in een open brief aan Dowie aldus uitgelaten: „Ik heb uw bijeenkomst in de Madison Square Garden gisteravond bijgewoond, en ik ging met het vaste voornenen om, indien ik kon, gesticht te worden, en in (taat te zijn sommige van de beschuldigingen, die tegen u waren ingebracht, te weerleggen. Maar ik ben bitter teleurgesteld; uw gedrag op het platform heeft de sympathie, die ik voor u gevoelde, geheel en al verwijderd. Nog nooit heb ik van een publiek spreker zulk een uitgieting van toorn en grove ongemanierde uitdrukkingen gehoord. Ik ging om van u het Evangelie te hooren prediken, en gij hebt gepredikt Dowie, Zion City en stinkpot Ik schaamde mij over u, en was beschaamd dat ik onder uw gehoor zat; Uw gedrag was beneden dat van een circusman, die in de Garden zijne vertooning houdt. De eenige troost dien ik verkreeg is deze, dat uw optreden zoover beneden het peil van het fatsoenlijke bleef, dat zelfs zij, die niets weten, van wat het Christendom is, tot het besluit konden_ komen, dat het niets gemeen heeft met wat gij gezegd hebt.”

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 3 januari 1904

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 3 januari 1904

De Heraut | 4 Pagina's