GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Veceenigingsleben

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Veceenigingsleben

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„JACHIN”.

III.

Wie kinderea heeft, weet, hoe moeilijk het is, uit den rijken schat van Gods Woord vooreen bepaalden kinderleeftijd en voor bepaalde kin deren datgene te kiezen, wat begrepen kan worden en invloed op het kinderhart kan hebben.

Niet velen zullen er zijn, die den Bijbel zóó beschouwen, dat men nut sticht - of het kan ook sterker gezegd worden: dat men geen kwaad sticht - door Gods Heilig Woord zónder verstand, zónder keur, voor menschen van allerlei bevattingsvermogen .en leeftijd, hoofdstuk na hoofdstuk, van het eerste hoofdstuk van Genesis tot het laatste van Openbaringen, hardop voor te lezen in den huiselijken kring.

Hier en daar moge men op zulk onoordeelkundig, lichtvaardig en gemakzuchtig gebruik van den Bijbel sluiten, desniettemin mag wel gezegd worden, dat bij hen, die den Bijbel anders dan uit sleur gebruiken, de overtuiging algemeen is, dat, als alles, ook het gebruik van den Bijbel met beleid en oordeel des onderscheids moet geschieden.

Zoodra men dit erkent, staat men echter voor deze moeilijkheid, dat er een meer dan gewone Bijbelkennis, of een groote mate van tijd voor geregelde bestudeering van den Bijbel, noodig is, om voortdurend geschikte stof voor lezen of vertellen te hebben, zonder ten aanzien van sommige gedeelten der Heilige Schrift te vervallen in herhalingen, die op zichzelf uit den aard der zaak niet alleen geen kwaad kunnen stichten, maar zelfs zeer heilzaam zijn, doch begrijpelijkerwijs d^n haar schaduwzijde in zeer t ernstige mate bezitten, wanneer d: e herhalingen zoozeer op alle tijden en gelegenheden beslag leggen, dat andere deelen des Bijbels er door verwaarloosd worden en zij, die onderwezen moeten worden, niet komen tot het volle inzicht in de Schrift, maar b.v, alleen het Nieuwe Testament leeren kennen, dat echter zonder het Oude Testament geen Bijbel vormt.

Nu is het zeker een aanklacht tegen onze eeuw, dat de jeugdigen van jaren zooveel tijd noodig hebben voor het aanleeren van allerlei kennis en bekwaamheid, dat er voor het verwerven van Bijbelkennis zeer weinig tijd overblijft, en aandacht ook, dat de ouderen, die in het gezin, als anderszins, de jongeren hebben te onderwijzen naar den eisch huns wegs, bijna geen tijd vinden voor het telkens weer nagaan en overwegen, welke stof gelezen en behandeld moet worden.

Dat geldt voor de gezinnen, maar in veel erger mate voor de scholen, met name ook voor de Zondagsscholen waar kinderen van allerlei rang en stand, van allerlei kennis en ontwikkeling, van allerlei religieus voelen en beseffen ook, samenkomen.

Nu mag men het afkeuren en betreuren, dat onze tijd zoo is, het zou dwaas zijn, er niet mee te rekenen. Integendeel, hoogelijk moet het op prijs gesteld worden, dat er menschen gevonden worden, die zich het schoone maar moeilijke werk getroosten, een rooster samen te stellen, voor een behandeling, die successievelijk den geheelen Bijbel omvat.

Moeilijk mag dit werk zeer zeker wel genoemd worden, want men raakt daarbij zoo licht het spoor bijster en vervalt zoo gemakkelijk in het kwaad, dat tot uiting komt, o. '& : in allerlei slag van Kinderbijbels, waarin men vaak niet komt tot de volle waarheid, welke ook voor het kind ten eenenmale onmisbaar is, of waarin een verflauwing der grenzen valt waar te nemen, die niets te maken heeft met een goede paedagogie, welke ook bij het Bijbelsch onderricht niet uit het oog mag worden verloren.

Zelf hadden we trouwens — het werd reeds opgemerkt — wel eens gelegenheid, waar te nemen, hoe moeilijk het samenstellen van een goeden rooster is, uit, als het zoo mag genoemd worden, technisch oogpunt bezien. Daar is zeer veel werk aan verbonden, dat, wanneer het goed geschiedt, niet genoeg gewaardeerd kan worden.

Welnu, de rooster van „Jachin" is een stuk werk, dat, om zoo te zeggen, van alle kanten bekeken kan worden. Niet ten onrechte heeft men hem een prachtrooster genoemd.

Slaat men den rooster op, dan wordt men dadelijk getroffen door teksten en psalmverzen, die spreken van een keuze, waartoe geleid werd door een beslist, een rotsvast Christendom, dat zijn steun vindt in het „er staat geschreven" en „er is geschied", zooals Groen van Prinsterer bet zou noemen.

Geen overdreven kinderiiJKheid vindt men; geen vrees voor de aanklacht der wereld, dat dogma's aan het kind worden ingeprent; geen liefdoenerij — het zij met allen eerbied gezegd — over den Heiligen Persoon van den Heere Jezus.

Neen, men stuit hier overal op de granieten waarheden, waar niets of niemand iets tegen vermag; die ook in den Bijbel op iedere bladzijde te vinden zijn; waar de wereld niets van weten wil, omdat ze te aanstootelijk zijn; waar echter stroomen van levend en genezend water uit voortvlieten, als eerst het menschenhart, ook het kinderhart, erop stukgestooten is.

Een rooster aldus samen-te stellen en toch de stof zóó te kiezen, dat voldoende rekening gehouden wordt met de behoeften en nooden, neigingen en eigenschappen van den kinderlijken leeftijd, dat is, zooals reeds .werd gezegd, een .'choon maar moeilijk werk, dat echter in „Jacbin's" rooster onder Gods zegen als geslaagd mag worden aangemerkt.

Waar het nu voor een Zondagschool van het grootst mogelijk belang is, dat het onderwijs er gegeven wordt naar een vast en goed systeem, daar het anders zoo licht vervalt in allerlei euvel, dat in Gereformeerden kring zoo veelvuldig oorzaak was van antipathie tegen de Zondagsschool, en dat te erger dringt, omdat van opleiding voor het Zondagsschoolonderwijs eigenlijk nog geen sprake is, maar de onderwijzers veelal zelfs genomen worden uit personen, wien paedagogische vorming ontbreekt, — daar moet de uitgave van „Jachin's" rooster een zeer verblijdend feit geacht worden en moet er met kracht op aangedrongen worden, dat men niet allerlei eigen proefnemingen wage, maar gebruik make van den gids van „Jachin", die een veilige gids genoemd mag worden en zijn ontstaan' dankt aan een stuk ernsiigen arbeid, met veel zorg en nauwgezet volbracht. g h g d a a z

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 9 januari 1910

De Heraut | 4 Pagina's

Veceenigingsleben

Bekijk de hele uitgave van zondag 9 januari 1910

De Heraut | 4 Pagina's