GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de Pers.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Pers.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Niet ten onrechte wijst de red. van de Waar-heidsvriend op veler inconsequentie en tegen; strij digheid op kerkelijk gebied.

Heel veel menschen in onze Herv. Kerk, — heele knappe en vooraanstaande menschen zelfs — zijn vreeselijk bang om de menschen te binden aan de belijdenisschriften.

Dat is on-Protestantsch — zegt men.

Protestanten laten zich niet binden aan kerkelijke geschriften.

Boven de kerkelijke belijdenis staat Gods Woord En daarom moet er altijd vrijheid gelaten worden om desnoods van de belijdenisschriften af te wijken. En die afwijkingen zijn dan zoo erg niet.

Integendeel, allen die zoo slaafs gehoorzaam zijn aan de formulieren van eenigheid, zijn Roomsch, en die zoo telkens uit den band springen en er allerlei afwijkende meeningen op na houden, zijn zoo echt-Protestantsch.

Prachtig!

Men moet maar durven!

Aan de gruwelijkste dwalingen, die flagrant in strijd zijn met de belijdenis en met den Bijbel, wordt zoo nog een kroop op 't hoofd gezet, van zoo echt-Protestantsch te zijn.

Maar kom nu eens met onzen ongelukkigen Reglementen-bundel.

Praat nu eens over de verschillende bepalingen daar gemaakt.

Breng de kerkelijke bestuurs-organisatie eens op 't tapijt.

En zeg dan ook eens: ik wil gehoorzamen »«'» soover het met Gods Woord overeenstemt". .^... immers dan werpen die zelfde menschen, die voor zich zelf vri/heid in belijdeniszaken opeischen, om te mogen leeren wat ze willen, dan werpen die zelfde menschen u aans" nds ten opzichte van die reglementen in 't gezicl-t: neen! geen reserveeren bij uw gehoorzaamheid iaan de Reglementen met de woorden »in zoover het met Gods Woord overeenstemt», want dat bedoelt revolutie, bandeloosheid, verwarring en verscheuring.

Is het niet fraai om voor zichzelf op te eischen, wat men anderen niet gunt?

Is het niet ergerlijk om alzoo met twee maten te meten?

Wanneer zal jmen eens eerlijk worden en erkennen, dat de toestand in onze Herv. Kerk onhoudbaar is, om mee te werken aan een eerlijke oplossing van het kerkelijk vraagstuk?

Het is de Kerk-idee ielve, die in deze ongebondenheid te niet wordt gedaan.

Ds. Schouten, van Arnhem, die uitvoerig de hoogst belangrijke brochure van Dr. Van Baarsel besprak; een brochure waarover ook De Heraut later handelen zal; zegt in het laatste van zijn artikelen:

Het is alleszins begrijpelijk in welken weg Dr. van Baarsel de oplossing 'van het probleem van de Ned. Herv. Kerk zoekt. Nu hij, na nauwgezette studie, tot de conclusie kwam, dat de historische rechten, waarop de rijksbijdragen gezegd worden te berusten, voor 7/8 tot het rijk der legenden behooren, ligt het voor de hand, dat hij wil dat er aan de uitkeering van de rijkstractetoenten een einde zal worden gemaakt. Losmaking van de zilveren koorde is voor hem een eisch des rechts. Dit mag niet in vliegende vaart geschieden, maar moet langs lijnen van geleidelijkheid plaats hebben. Wanneer daarenboven door de Overheid het publiekrechtelijk karakter der kerken wordt erkend, die op den grondslag der Apostolische Geloofsbelijdenis staan, dan verwacht hij in de naaste toekomst groote veranderingen. Dan valt delandsof liever de schijnkerk ineen. Maar dan herleeft weer de vrede. Dan verdwijnt de uitwendige eenheid, maar tegelijk de inwendige verdeeldheid. Dan vervalt een opgedrongen samenzijn en treedt de samenwerking, zoodra en voor zoover eenheid des geestes gespeurd wordt, i> .de ; laats. Om daartoe te geraken, is het doen ophouden van de Staatssubsidie een der beste middelen.

Zeker, het is mogelijk dat de Hooge Raad de geldigheid der Synodale organisatie blijft erkennen, maar die mogelijkheid wordt steeds geringer. Ook op dit gebied is er een_ kentering waar te nemen. Tal van jongere juristen ontkennen de verbindbaarheid der synodale organisatie. Tal van in de laat.te jaren verschenen dissertaties leggen hiervan getuigenis af. De geheele school van Prof. Busgers Hora Siccama staat aan hun zijde. Alles wijst er op, dat niet alleen de volksschool, die reeds wankelt ten doode, maar dat ook de volkskerk van het tooneel zal verdwijnen.

Wanneer dit gebeurt, krijgen wij in ons vaderland op velerlei geLied b> .tere verhoudingen, Dan zullen op de puinhoopen van de zoogenaamde volkskerk de herboren Gereformeerde kerken verrijzen, die niet gehinderd dooi hoogere en lagere besturen, alsdan zichzelf zullen kunnen zijn; en hooghoudende de banier des Woords zullen zij het instrument zijn voor den opbouw van het Koninkrijk Gods in deze lage landen bij de zee. Dan zal van elkander worden gescheiden, wat nu kunstmatig en noodgedwongen bijeen is; dan zal saamgevonden worden, wat bij elkander hoort, waardoor het oorspronkelijke ideaal van den Gereformeerden Bond in vervulling zal gaan, en alzoo ook in ons vaderland, dat van oudsher op zijn vrijheidszin zoo groot ging, verwezenlijkt worden de leuze van Cavour — schoon met gansch andere bedoeling dan hij poneerde — »de v-rije Kerk in den vrijen Staats.

Tol zoover Dr. van Baarsel. Wij bevelen zijn interessante studie nog eens van harte aan. Wat hij schrijft, is waardig gelezen en overdacht te worden.

Wij zouden den dag zegenen, waarop allen die den Heere wenschen te dienen naar Zijn Woord, rondom de banier van de aloude Gereformeerde belijdenis gingen samenleven in eeii kerkverband. Wat zouden zij in in ons vaderland een machtigen dam kunnen opwerpen tegen den steeds wassenden stroom van on-en bijgeloof op de onderscheidene terreinen van het leven! Wat zou er van hun eendrachtelijk samenzijn en samenarbeiden een reuke uitgaan voor de eere van Gods Heiligen Naam.

Niet genoeg kan het worden toegejuicht, dat in de massale Ned. Hervormde Kerk weer iets ritselt, dat schijn en leugen te keer wil gaan.

Zij men onzerzijds met het oog op deze actie vooralsnog afwachtend, en niet te critisch.

Ook Ds. .Schouten hield dit in het oog, en daarom nemen we dit slotwoord van zijn bespreking met volle instemming over.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 30 augustus 1914

De Heraut | 2 Pagina's

Uit de Pers.

Bekijk de hele uitgave van zondag 30 augustus 1914

De Heraut | 2 Pagina's