GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de Pers.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Pers.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de Rotterd. Kerkbode schreef Ür. A. K. Jr. nder den titel „Geestesstroomingen" als volgt:

De nu gevoerde oorlog grijpt ontzaglijk diep in et menschenleven in. ï)at wordt nu op allerlei ijze reeds ondervonden, niet alleen in die landen ie belligerent of oorlogvoerend zijn, maar ook in e neutrale landen.

Maar het is niet alleen het maatschappelijk leven in de' landen en het politieke leven van Europa, a, van heel de wereld, dat diep geschokt en fel bewogen is. Het wordt steeds meer openbaar dat r ondergrondsche stroomingen in actie zijn, en at allerlei geestelijke invloeden zich d.ien gelden.

Dat blijkt onder anderen uit wat in de Engelsche bladen over d< ; n geestelijken toestand van Duitschland en Rusland geschreven wordt. Ds. Winckel, in het buitenlandsch overzicht van de Heraut, wijst er op dat in het blad de Christian World nu artikelen worden geschreven die in Engeland druk besproken worden. Men wil dan dat Engeland, als de oorlog voorbij is, het oog richte naar het Oosten om bijzondere bemoeienis te hebben met de Slavische volken, ook op godsdienstig gebied. Men stelt de vraag: »hoe kunnen de Christenen in het Westen toena cring toonen tot de Christenen in het Oosten ? «

Wie, de kerkgeschiedenis kent weet, dat ook in vroeger eeuwen veel gezocht is naar de eenheid van de kerk in het Westen mes de Grieksche kerk in het Oosten van Europa. Daar is toen veel over gecorrespondeerd en onderhandeld, maar het is er nooit toe gekomen. De Oostersche kerk heeft in Rusland een eigen ontwikkeling gehad, leidend tot een eigen religieus leven en tot een afzonderlijke culte, op allerlei manier verschillend zoo van het Roomsche als van het Protestantsche.

Doch de oorlog heeft een ommekeer in de geestelijke, wereld tot stand gebracht. Engeland leefde tot nu bij de Duitsche wetenschap en liet zich leiden door de Duitsche Philosophie. Maar de haat is zoo groot dat hét niet alleen met Duitschland geen handel meer wil drijven, maar ook alle geestelijke relatie met Duitschland voor goed wil afbreken. Zelfs de Duitsche muziek wil men daar niet hooren en spelen. En w.sar men in Duitschland zijn geestelijken vrrend verloren heeft, wil men in Rusland een zoodanige terugvinden. Doch dan moeten in Engeland allerlei gedachten, die men tot nu toe over Rusland had, worden losgelaten en allerlei vooroordeelen worden prijsgegeven. Men vond dat Rusland zoo iets was van een half barbaarsch land en eigenlijk in de rij der Christelijke Staten niet meetelde. Maar men moet uitspreken zich hierin vergist te hebben, en van nu voortaan gaan bestudeeren de Slavische en de Oostersche of de Grieksch-Orthodoxe kerk, .en daarmee contact zien te verkrijgen.

Duitschland is w.èl een nachtmerrie voor Engeland geworden. Zelfs de achteruitgang in het kerkelijk leven in Engeland wordt aan Gcrniania geweten, e^ heil moet bij de Gricksclic Kerk in het Oosten gezocht worden!

In verband hiermede is het ook opmerkelijk, dat de Roomsche-gezinde richting in de Anglicaansche Kerk op eigenaardige wijze partij zoekt te trekken van de anti-Duitsche stemming in Engeland ten bate van hun kerkelijk leven. Men wijst er dan met voorliefde op, dat het Protestantisme uit Duitschland is gekomen. Het Protestantisme is Duitsch in oorsprong en wezen. Luther, de baanbreker der Hervorming, was een Duiischer. En uit dit alles zoekt men dan munt te slaan om de Protestansche beginselen in discrediet te brengen, en de menchen • tï bewegen tot het Ritualisme en Sacérdotalisme van de Kerk der Latijnsche landen.

Wij spreken vaak over de gevolgen van deii orlog, en velen profeteeren allerlei veranderingen p militair-, politiek-en economisch gebied. Wij unnen er wel zeker van zijn dat de gedaante dés ardrijks een ander zal zijn als het zwaard in de cheede gestoken zal zijn. Maar laat ons óók letten p de geestelijke factoren, die in actie zijn, en op e geestelijke stroomingen die zich verheffen. Er kan op kerkelijk en wetenschappelijk gebied nog heel wat gebeuren. Laten we wacnten op de dingen die komende zijn. De toekomst is in 's Heeren hand, en onze Heiland, die aan Vaders rechterhand op de troon gezeten, heerscht als Sions Koning.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 mei 1916

De Heraut | 4 Pagina's

Uit de Pers.

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 mei 1916

De Heraut | 4 Pagina's