GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vooralsnog zonder titel - pagina 78

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vooralsnog zonder titel - pagina 78

VU-studenten in het jaar 2000

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE VU ALS V O R M E N D E

INSTELLING

Het is bijzonder moeilijk iets tegen deze manier van denken in te brengen. In de volksmond heet het 'je gezonde verstand gebruiken', 'praktisch handelen' of 'aan je toekomst denken'. Niemand durft het hardop te zeggen maar dit zijn de werkelijke dominerende gedachten over het studeren. Dit zijn de gedachten die de opmerking over de veertig boeken per jaar mogelijk maken. Dit zijn de gedachten die het studentenpubliek deden lachen om het grapje. 78

Na het experiment, ergens in de jaren '80, trok prof Goudzwaard zijn conclusies. Hij initieerde het zogenoemde Waardenproject aan de vu. Een soort masterplan dat het door Goudzwaard gebruikte experiment heeft ontwikkeld tot een pedagogische methode die nu mondjesmaat en heel voorzichtig wordt geïmplementeerd in de cursussen. Het moet dienst doen als antidotum tegen dominerende trends. De uitvoerders van het plan maken zich geen illusies. Het is maar een druppel op de gloeiende plaat. Het zal de wereld niet verbeteren. Hoogstens een asteroïde hier en daar. Toch leek het me zinvol ook eens met professor Goudzwaard te gaan praten. Helaas had hij het te druk om me op de v u te komen bezoeken. Ik moest naar hem toe. Hij haalde me op van het station en thuis bij hem aangekomen stonden de koffie en koekjes al klaar. (Je hebt gewoon de verkeerde professor uitgekozen om je scriptie bij te schrijven, Yvonne!) We hebben het gehad over het ideaalbeeld van de universiteit als akademeia waar het contact tussen docent en student niet beperkt is tot kennisoverdracht maar waar de twee eikaars kernen raken. Zoiets als de hand van Diepenhorst: de akademeia als gemeenschap waar medezeggenschap een natuurlijk uitvloeisel van behoort te zijn. En over de studiedruk op de universiteiten die de instandhouding van de akademeia-gedachte bedreigt. Dat gaf me argumenten om op gezette tijden de vu te bekritiseren die in haar beleid de indruk wekt te denken dat het mogelijk is beide te combineren. Het doel van zijn denken vatte hij samen als: de studenten de vaardigheid bijbrengen om de hun toegediende gedachten overhoop te halen. Keuzemogelijkheden te creëren in de te gebruiken theorieën en uiteindelijk die theorie te kiezen die bij je persoonlijke overtuiging past. En die overtuigingen zijn grotendeels vrij. Het gaat uiteindelijk om vrijheid. Vrijheid om meer dan veertig boeken per jaar te lezen en alsnog je zelfrespect te bewaren bijvoorbeeld. Al deze argumenten deden me een beetje denken aan de kritische

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's

Vooralsnog zonder titel - pagina 78

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's