GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vooralsnog zonder titel - pagina 184

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vooralsnog zonder titel - pagina 184

VU-studenten in het jaar 2000

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

GELOOF

De Evangelische Gemeente gaf Stefan meer ruimte voor beleving van het geloof. Er was veel aandacht voor de persoon. Ook was er een grote vrijheid in het gebed. Maar vooral werd alles samen beleefd en gedaan. Stefan vindt dit nog steeds één van de grote prés van de Evangelische Gemeente. Aan de andere kant móeten er in de Evangelische Gemeente ook veel dingen. Tijdens zijn studie theologie aan de vu is hij weer gereformeerder geworden. Volgens Stefan lijken de gereformeerde en de evangelische tradities op elkaar: 'Ze gaan beide door op hetzelfde. Zoals ik nu bid, zo bad ik vroeger ook.' Hij voelt zich niet ontworteld, eerder gesterkt in zijn geloof. 'Bij de gereformeerden mag ik zeggen dat ik christen ben. Het feit dat ik gerechtvaardigd ben is een daad van God, daar mag ik blij om zijn. Het is een gift.' 'Heb jij schuld?' 'Ja, ik faal wel eens.' Hij vindt dat hij vaak tekort schiet in dit leven. Je schuldig voelen en zijn is iets dat hij heeft ervaren en aangenomen uit de bijbel. Een goed leven is voor Stefan een leven waarin gegeven wordt om andere mensen, waarin men niet onverschillig is ten opzichte van elkaar. Een mens moet betrokken zijn op anderen, niet enkel op zichzelf. Naar zijn idee is dat voldoende. Hij vindt het vreselijk om mensen met onmogelijke eisen op te schepen. Tóch: 'Het is nooit genoeg dat God van je houdt. Daar word je niet een beter mens van. Het houden van mensen is een initiatief van God.' In het bijbelboek Hosea trouwt Hosea met een hoer. Zij toont zich een ontrouwe echtgenote.Toch blijft Hosea trouw aan zijn vrouw, want God blijft ook trouw aan de mensen, zelfs als ze zich van Hem afkeren. Van de moraliserende praatjes in sommige jongerenprogramma's van de EO moet Stefan niets hebben. Deze programma's gaan volgens hem uit van 'putjestheologie': 'Eerst iemand de put in praten en dan zeggen dat er een manier is om eruit te komen.' Zulke theologie vindt hij niet kunnen.Toch vindt hij een programma als 'De Verandering' van Feike ter Velde goed: 'Kijk er nou eens eerlijk naar. Mensen vertellen hun verhaal, zitten echt in de put. Het geloof helpt ze er bovenop. Ze kunnen weer leven, verliefd zijn etc. Ik vind dat erg indrukwekkend, mensen veranderen maar zelden.' Mens-zijn is voor Stefan zijn zoals je door God bedoeld bent. In zijn evangelische tijd zei hij wel eens dat mensen verloren waren als ze niet geloofden. Nu kan hij zich dat niet meer voorstellen. De nietgelovige vrienden die hij nu heeft, zijn veel te goede mensen om ver-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's

Vooralsnog zonder titel - pagina 184

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's