De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 18
Rede bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
20 R o m a n u s . T e r w i j l wij e i n d e l i j k z u l l e n te luisteren hebben naar den g r o o t e n d o g m a t i c u s der R o o m s c h e K e r k , uit den H e r v o r m i n g s t i j d , Robert Bellarminus. W a t n u de C a ñ o n e s v a n T r e n t e
betreft,
deze g e b r u i k e n de uit-
d r u k k i n g iustitia o r i g i n a l i s niet, d o c h i n de V e sessie v a n het c o n cilie w e r d het a n a t h e m a de
eerste
mensch
heiligheid
en 28
verloren.
u i t g e s p r o k e n o v e r ieder d i e o n t k e n d e , dat
toen hij het g e b o d G o d s o v e r t r a d , d a d e l i j k de
gerechtigheid,
Duidelijker
laat
had
z i c h op d i t punt de C a t e c h i s m u s R o m a n u s uit
waar het I . 2. 19. h e e t : der
w a a r i n hij gesteld was geweest,
)
aarde
den
29
mensch
)
„Ten
laatste heeft G o d uit het stof
derwijs met een l i c h a a m begaafd, dat hij
niet d o o r de k r a c h t zijner natuur, m a a r alleen d o o r een g o d d e l i j k e genade
onsterfelijk
en v o o r lijden onvatbaar was.
ziel aangaat, deze heeft en daaraan
een vrijen w i l g e s c h o n k e n ;
g i n g e n des gemoeds het
imperium
Dan
heeft
kelijke
der
Hij
en begeerten
Valt
b o v e n d i e n
er o o k
alle bewe-
i n h e m a l z o o g e t e m p e r d , dat zij
rede gestadig ( n u n q u a m non)
gerechtigheid
heerschappij
V o o r wat zijn
H i j g e v o r m d naar zijn b e e l d en g e l i j k e n i s
gehoorzaamden.
n o g de v e r w o n d e r l i j k e g a v e der aan t o e g e v o e g d
oorspron-
en e i n d e l i j k g e w i l d , dat hij
z o u h e b b e n o v e r de andere w e z e n s . ' '
reeds
uit deze
onderscheiding
van
v o o r s t e l l i n g die de C a t e c h i s m u s geeft
natuurlijke-
en b o v e n n a t u u r l i j k e g a v e n o p te
m a k e n , de leer dat d e i u s t i t i a o r i g i n a l i s niet als n a t u u r l i j k e n b o v e n n a t u u r l i j k e n toestand moet kerkleer
sedert
overgestelde in
Paus
gevoelen
zijn Symbolik
van
een
sprak, und
van
hierop
maar
b e s c h o u w d w o r d e n , w e r d dan o o k
P i u s V en P a u s G r e g o r i u s X I I I het veroordeelden.
M e n weet
tegen-
hoe M ö h l e r
30
)
dit o v e r het h o o f d z i e n d e , van deze d i s t i n c t i e als de
kerkleer
door B a u r
Protestantismus
zelf te 31
werd
zijn w e r k dit dan o o k De
een
onderscheiden
) i n diens Gegensaiz
gewezen
en
des
theologumenon Katholicismiis
i n de latere u i t g a v e n van
terugnam.
K a r d i n a a l B e l l a r m i n u s , de
geleerde
t h e o l o o g uit de
orde
v a n L o y o l a heeft, geheel o p het v o e t s p o o r v a n T h o m a s v a n A q u i n o , dit
stuk
het
Disputaiiones
duidelijkst de
ontwikkeld in
controversiis
Christianae
het
v i e r d e d e e l v a n zijn
fidei.
I n dat vierde deel
handelt é e n b o e k : de g r a t i a p r i m i h o m i n i s en v o o r a l het v a n dat b o e k , w a a r i n hij tracht t e b e t o o g e n :
supernaturale
5 e cap ut donum
fuisse r e c t i t u d i n e m q u a m p r i m u s h o m o i n creatione accepit, — is
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1890
Inaugurele redes | 38 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1890
Inaugurele redes | 38 Pagina's