GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 28

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 28

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

29

gedichten, GRUPPE

maar

1 2 4

)

van

de

overtuigend

kosmogonie bewezen;

is

het

tegendeel

door

terwijl DIETERICH, wat

eschatologie betreft, aantoont, hoe in de O d y s s e e

de

overblijfselen

van eene leer zijn, die met het geheel van de Homerische gedichten in strijd is en met de latere mystische eschatologie niet w e i n i g overeenkomst vertoont.

1 2 5

)

E n eindelijk: deze historische lijn loopt, door de geheele vóórSokratische

philosophie heen, uit in P l a t o : P l a t o is het, in

wiens werken we de gansche geschiedenis van het vóór-Sokratisch denken als in een spiegel

weervinden;

en telkens weer beroept op die ouden,

1 2 6

)

die zich telkens

hun woorden, hun

wijsheid, die ze immers als uit der goden hand ontvingen; in wien, om met BÖCKH

1 2 8

12

")

) te spreken, „alle frühere Urphilo-

sophie wie in einen K n o t e n zusammengeschlungen" i s ; die het logische en het mystieke element in het denken vóór hem heeft vereenigd; die, volgens WINDELBAND,

1 2 9

)

„den V e r s u c h macht,

religiöse D o g m e n philosophisch z u begründen oder als

möglich

und „wahrscheinlich"

wenigstens

gelten z u m a c h e n ; "

wiens

grootheid volgens DIELS is ) bestaat in de „Vereinigung orphi0

scher A p o k a l y p t i k mit eleatischer D i a l e k t i k . " Z o o is dan de mystiek, inzonderheid de O r p h i s c h e , de band, die poëzie en philosophie, philosophie en religie aan elkander bindt en vereenigt: teles

zoo bestaat de philosophie vóór

Aristo-

niet maar uit drie losse stukken, onderling zonder veel

samenhang, en buiten verband met de stroomingen van den tijd, die i n de overige literatuur naar buiten k o m e n ; zoo staat ook deze literatuur zelf niet buiten de grenzen der wijsbegeerte; neen, gansch

die philosophie wordt, zij het soms onbewust, in haar

wezen en s t r e k k i n g uiting van dat ééne streven, dien éénen drang, waarvan

de eeuwen

na het epos zwanger z i j n : o m te vinden

niet maar de oplossing van de raadselen der natuur buiten den mensch o m : neen, o m te vinden en te verstaan het verband tusschen

den mensch en het leven, het leven en de g o d h e i d ;

een streven, dat, zijn oorzaak en uitgangspunt vindende in den levensnood

van

de

lijdende menschenziel, schoon telkens en

telkens m i s l u k k e n d , steeds weer te voorschijn komt en ten slotte weer zijn hoogtepunt bereikt in het stelsel

van den grooten

zoon van A r i s t o , die in zijn Phaedo het heeft durven bestaan,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 28

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's