GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 58

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 58

Rede gehouden bij de aanvaarding van het Hoogleeraarsambt in de Heilige Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

59 geerte naar stichting dikwerf tot verkeerd allegoriseeren enz. leidde. ) E r zouden heel wat uitspraken kunnen worden opgesomd. Van de reeds genoemde schrijvers pleiten sterk voor de in den tekst vermelde opvatting : Doedes, a. w., bl. V I , 7, 37, 44 ; Gramer, E x e g e se e n C r i t i e k, bl. 8, 22 vlg. (schrijver); Heinrici, t. a. p., bl. 723 (schrijver en lezer). Zie voorts: G e r e f . T i j d sehr., X I I , bl. 180; Von Dobschütz, a. w., bl. 6. Tegen een dergelijke platte opvatting der exegese komt op Kuyper, E n c , III, bl. 95—101; bl. 100 : „Onze conclusie kan dan ook geen andere zijn, dan „dat met het onderzoek naar wat de schrijver onder het schrijven „met zijn schrijven bedoeld hebbe, de taak der exegese bij de „Heilige Schriftuur nog volstrekt niet is afgeloopen." ) G e r e f . T i j d s e h r . , X I I , bl. 185. Trouwens reeds bij dichters en overal, waar de kunstinspiratie werkt, heeft men menigmaal verder te gaan, dan de schrijver, wil men een geschrift recht verstaan, vgl. Van Dijk, a. w., bl. 85 vlg. ) 1 K o r . 5 : 9 vlg. Eerste in den tekst is dus niet de eerste in het N . T. Joh. Weiss, a. w., bl. 24: „Freilich muss man „dann auch klar machen, dass die von dem Schriftsteller weiter „gegebenen kursfähigen Münzen vielleicht die Werte, die er ihnen „gleichsetzt, nicht ganz decken und dass seine Leser sie eben auch „nur in dem ihnen gewohnten Kurs annehmen, also vielleicht „die eigentlichste Meinung des Verf. nicht ganz verstanden." Vgl. ook Kuyper, E n c, III, bl. 92 vlg.; Woltjer, H e t W o o r d enz., bl. 45—48. Doedes, a. w., bl. 2 en 3 zegt, dat men bij eenig geschrift moet vragen niet, wat de lezers gedacht hebben, maar wat zij naar de bedoeling des schrijvers moesten denken. Ik merk op, dat voor wie gelooft, dat de Schrift ingegeven werd door Gods Geest en geschonken werd voor de kerk aller eeuwen, de vraag juist wordt, wat zegt het Woord, zooals het daar ligt, tot ons, die lezen. ) Daarom verzetten we ons ook tegen de dwaling, als zou de Schrift uit te leggen zijn, als alle andere geschriften. Dit wordt overal voorgestaan, — en natuurlijk — waar aan inspiratie niet geloofd wordt. Zie b. v. Cramer, E x e g e s e e n C r i t i e k , bl. 8; Von Dobschütz, a. w., bl. 3. Het goede standpunt wordt uiteengezet door Kuyper, E n e . III, bl. 94 v l g . ; Sikkel, a. w., bl. 106 vlg. Zie voorts ook Schaefer, a. w., bl. 16 vlg. 7 0

7 1

7 2

7 3

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 58

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's