GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Marnix' Byencorf - pagina 18

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Marnix' Byencorf - pagina 18

Openbare les gehouden aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

16

het vyer insteken ende verbranden d' eenen hoop met den anderen. Ende dan waer het al uyt ghedisputeert!" Mààr - het tweede stuk - met de Schrift is ook alles, dèsnoods, te bewijzen, mits men de verschillende methoden van uitlegging maar vast heeft. Wie het niet gelooft, wordt "tot asschen ende polver verbrandt". Het derde stuk behandelt de Sacramenten, het vierde de beelden-, heiligen-, hostie-vereering. Het vijfde het wereldsche lev<:,n der "Hugenose ende Lutherianen": van vasten, bidden, abstinentie hebben zij een doodelijken afkeer; hun penitentie is al te gemakkelijk. En het laatste: de walgelijke domheid en boosheid hunner predikanten. Is het wonder, dat Marnix er aan toevoegt: "ende de Heyligheyt des Paus ende der Papen?" Hervet kaatste en moest den bal verwachten! 63) Een aanhangsel geeft een "Beschrijvinghe der byen, des honichs ende honichraets ende alle datter toebehoort." Dit heeft veel meer den voor ons gewonen satire-vorm: een doorloopende beschrijving of vertelling, waarvan men de bijtende toepassing zelf heeft te maken; als Swift's Tale of a tub of Vondel's Palamedes. De Byencorf zelf heeft meer van Erasmus' Laus Stultitiae, de Epistolae obscurorum virorum en de 16e E.-sche Duitsche satiren. Maar in beide groepen heerscht nog velerlei onderscheid, dat, zoover mij bekend is, nooit systematisch \werd onderzocht. n'l) Dat geeft evenwel niet het recht, de manier des eenen als maatstaf aan te leggen bij den ander; zooals men vaak schijnt te willen doen ten opzichte van Marnix' werk. Van gemis aan zelfbeheersching of uit zijn rol vallen het bekende verwijt - 65) is geen sprake; van begin tot eind spreekt Marnix' ernst zich onmiskenbaar, opzettelijk uit, al is er een ironisch hoofdmotief, dat door het heele werk loopt, het antwoord op Hervet's pochen; de vele bewijzen, die deze nog achterhield, geeft Marnix nu met volle maat. Telkens wordt daarbij de verbluffende zekerheid, waarmee Hervet zijn schijnbewijzen aanvoert, met overdrijving nagebootst en geparodieerd. Wie over eentonigheid klaagt, li G) was niet van zins of bij machte, zich in leven en gevoelens van den auteur te verplaatsen,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 oktober 1918

Inaugurele redes | 92 Pagina's

Marnix' Byencorf - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 oktober 1918

Inaugurele redes | 92 Pagina's