GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

"Aesthetisch" of "puriteinsch"? - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Aesthetisch" of "puriteinsch"? - pagina 20

Rede uitgesproken ter aanvaarding van het ambt van hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

spronkelijken a v o n t u r e n - r o m a n v a n S. VAN H O O G S T R A T E N aan, n a a r het schijnt als b e t e r e p r o e v e in een niet zeer b e t r o u w b a a r g e n r e . H e t drama, als lectuur, sloten zij v o l s t r e k t niet uit. Z i j s c h r e v e n er zelf w e l ; zooals R E V I U S zijn Haman ). In de prozakunst n a m e n de G e r e f o r ­ meerden reeds d o o r den Staten-Bijbel een e e r s t e plaats in. N i e t zonder kunst w a s o o k v e e l stichtelijk w e r k . M A R N I X ' invloed bleef. E n pittig proza, v e r h a l e n d en b e t o o g e n d , schreven D E B R U N E , HEERMANS, C A T S . D e veelschrijvende t h e o l o o g F . RlDDERUS v o n d o o k n o g den tijd v o o r zulk w e r k , novellen b e v a t t e n d naast m o r a a l en historie. W a t geschiedenis betreft, H O O F T v o n d zijn beste n a v o l g e r s in predikanten, o o k G e r e f o r ­ meerde. E n zou de lectuur v a n B R A N D T s De Ruyter o f v a n M O N T A N U S ' verschillende geschiedwerken litterair niet minstens zooveel w a a r d e h e b b e n gehad, als die van de Afrikaanse Sofonisba o f den Vermaakelijken Avantutier? Men kan moeilijk v a n de N e d e r l a n d s c h e puriteinen zeggen, in den trant v a n w a t wij v a n de E n g e l s c h e hoorden, dat zij de volkslectuur b e p e r k t e n tot Bijbel, m a r t e l a a r s b o e k , C A T S en stichtelijke t r a c t a t e n . Ik wil h i e r v o o r niet ophalen van de g r o o t e belezenheid, in klassieken en allerlei modernen, van mannen als H U Y G E N S en C A T S zelf, al a c h t e n kenners van M l L T O N het wel van b e l a n g , bij dezen d a a r o p te wijzen. M a a r o m d a t het een predikant, een ijveraar v o o r de „praktijk der g o d ­ zaligheid" betreft, en tegelijk o o k de eenvoudige v r o m e n , maak ik u o p m e r k z a a m o p de v o o r volkslectuur b e s t e m d e Verhemelde Ziele ( 1 6 5 8 ) van D s . SlMONIDES, w a a r i n Jezuieten w o r d e n geciteerd en oude K a t h o l i e k e m y s t i e k e n : S. B E R N A R D , S. F R A N C I S C U S , X A V E R I U S , L O Y O L A ; niet alleen C A T S , D E B R U N E en H U Y G E N S , m a a r o o k W E S T E R B A E N , en met bijzonderen l o f B A R L A E U S ; H O O F T als ,,'t hoofd der p o ë t e n " , met ERASMUS en LiPSIUS. E n o o k V O N D E L , schoon deze zonder zijn naam. 55

W a r e n die puriteinen met de litteraire ideeën en v o r m e n toch niet a c h t e r ? I n t e g e n d e e l : zij gingen in meer dan een opzicht v o o r a a n . W i j zagen reeds, dat SlMONIDES — en het geldt in het a l g e m e e n v o o r de mystiek-aangelegden — o o k in de middeleeuwen nog aansluiting v o n d e n . H e t lijkt haast romantiek. D e pleiters v o o r rijmlooze, klassieke verzen, honderd en meer jaren v o o r ze mode w e r d e n in Duitschland — en bij ons — w a r e n B R A N D T , en de G e r e f o r m e e r d e predikanten GODDAEUS en MARTINIUS. W a t v a n meer b e l a n g is, de d w a a s h e i d van klassiekheidensche m y t h o l o g i e in de kunst v a n christenen h e b b e n zij van den a a n v a n g a f b e t e r doorzien dan alle anderen. W a t V A N G O E N S d a a r ­ o m t r e n t n o g w e e r in 1 7 6 5 moest b e t o o g e n , wisten zij reeds in 1 6 6 0 en d a a r v o o r . B e l a n g r i j k e r n o g : zij s c h o n k e n a a n d a c h t a a n den b u r g e r en den b o e r , aan het volk, n o g anders dan als o b j e c t en milieu en publiek v o o r s c h o u w b u r g - k l u c h t e n . E v e n a l s in E n g e l a n d , v o o r z a g e n zij het v a n g o e d e literatuur, n a a r zijn behoefte. W e l k een verspreiding v a n C A T S , v a n S L U I T E R , C A M P H U Y Z E N , L O D E N S T E Y N , L U Y K E N ! M e t Economische Liedjes en Liederen voor den Boerenstand k w a m e n W O L F F en D E K E N op het einde der 18de e e u w de „ g e m e e n e burgerluiden", „den A m b a g t s man, den B o e r , de Werkmeid", welwillend t e g e m o e t : „ z o g e n a a m d e Geestelijke L i e d e r e n " hadden zij al g e n o e g , meenden zij, — aan die v a n G E L L E R T , v e r t a a l d d o o r G R A V E . D a t volk had e c h t e r al eenige kennis aan poëzie, oudere, niet zoo uit de h o o g t e neergelaten, en niet zoo kinder-

22

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 januari 1925

Inaugurele redes | 31 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 januari 1925

Inaugurele redes | 31 Pagina's