GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1909-1910 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 158

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

152 als het gedurende langen tijd zoo kan blijven zitten, zonder vermoeid te worden". Banken welke aan dien eiscli voldoen, komen in hoofdzaak in enkele deelen overeen. De leuning, de zitting en de voetenplank moeten zóó geplaatst zijn, dat de romp met het bovenbeen en het bovenbeen met het onderbeen en dit met de voet een hoek van bijna 90" maken. Bij overigens goede maten, zien we vaak de voetenplank niet ver genoeg naar voren reiken, met het gevolg, dat de voeten voor het grootste deel over deze plank zouden gaan en dus de natuurlijke houding op den duur niet mogelijk is. Bij het aanschaffen is daarom van te voren op dat euvel te letten. Een ietwat uitgeholde zitting verdient de voorkeur boven een rechte, daar bij deze laatste het lichaam naar voren glijdt en een gebogen houding wordt aangenomen. De lessenaar moet aangebracht zijn zoo, dat de voorarm en het ellebooggewricht gebogen daarop kunnen rusten, zonder dat de schouder omhoog getrokken wordt; een weinig hellend zijn en verschuifbaar, om bij 't schrijven teruggetrokken te kunnen worden ; om ook dan een goeden stand te waarborgen. Daar de afmetingen van het lichaam vrijwel tot elkaar in een vaste verhouding staan, is het mogelijk voor kinderen van bepaalde lichaamslengte een normaalbank te construeeren. Vroeger en ook nu nog krijgt het kind vaak een bank naar zijn leeftijd, zoodat alle leerlingen van een klasse op dezelfde bank moeten zitten; een principe, waarvan het verkeerde duidelijk is. Niet met den leeftijd, doch -mot de grootte van den leerling moet gerekend worden, waarom in elke klasse 3 a 4 soorten aanwezig moeten zijn. Juist is het, ook nog onderscheid te maken tusschen de banken voor jongens en meisjes van gelijke grootte, want bij het meisje heeft de lengte van het lichaam, bij de jongens de lengte van de boenen de overhand. Ideaal zou zijn banken, in alle afmetingen verschuifbaar, doch voor onze scholen te duur, en te groote plaatsruimte innemend, om geen andere bezwaren te noemen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 204 Pagina's

1909-1910 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 158

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 204 Pagina's