GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1921 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 18

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

6 ondienstig zich te spiegelen aan hetgeen ze gegeven hebben bv. voor de praktische psychiatrie. Niet gaarne zou men de resultaten dezer methoden willen missen, maar men moet toch wel steeds hun draagwijdte in het oog vatten. Tweeërlei is noodig zegt PETERS terecht, wil men de psychologie tot een toegepaste wetenschap tot ontwikkeling laten komen; men moet geduld hebben en niet verlangen, dat zij alle paar maanden de Praxis in den zin der „Verwertung" bevrucht. „Und man muss den Psychologen Gelegenheit geben, im weitesten Umfang an den Aufgaben der wirtschaftlichen, sozialen und padagogischen Praxis mitzuarbeiten, nicht um die Praxis unmittelbar zu bereichern, sondern um die angewandte Wissenschaft zu fördern und damit in der Zukunft auf die Praxis zu wirken". In het uitsluitend refereerend deel van mijn voordracht vindt men de onderzoekingen, die verricht zijn om de begaafdheid der kinderen te kunnen toetsen. Daarbij wordt echter gemist, wat toch zeker van het hoogste gewicht moet geacht worden, waarom het eene kind goed in de talen en een ander b.v. slecht in rekenen is, terwijl men nu alleen vaststelt, dat we voor deze of geene bijzonderheid bij het kind komen te staan. Om te kunnen vaststellen, wat door de tests (als onderzoekingsmiddel en maat voor de phanlasiewerkzaamheid, als maat der opmerkzaamheid, of van het oordeelsvermogen) gemeten wordt, moeten ze zelf aan psychologische analyse worden onderworpen (PETERS). Hier stooten we op dezelfde moeilijkheden als boven bedoeld werd, waar het gold de verschillende vragen door den onderwijzer te laten beantwoorden. Ook daarvoor moet als eisch worden gesteld, en dit geldt wel zeer in 't bijzonder voor de karaktereigenschappen, dat zij, die de vragen invullen, de begrijpende psychologie toepassen, terwijl juist de vraag, wat een eigenschap is, geheel en al van den voorarbeid der begrijpende psychologie afhangt (JASPERS). Zouden we nu vanwege al de opgesomde moeilijkheden bij de pakken moeten gaan neerzitten en aan de conservatief aangelegde naturen voet geven, die bij al dat nieuwe met een glimlach van voldaanheid telkens met deze moeilijkheid voor den dag komen? Ik meen, dat daarvoor allerminst reden is. Zoowel de onderwijzer, die zijn v/aarnemingen verricht, als de experimenteele psycholoog, die zijn proeven doet, kunnen waardevolle resul-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1921

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 104 Pagina's

1921 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1921

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 104 Pagina's