GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1940 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 62

Bekijk het origineel

1940 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 62

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

46 Deze substantie w a s „tijdloos" gedacht Slechts haar werkingen' zouden m den tijd plaats vinden D e moderne mechanica is met zulk een substantiebegrip reeds hieiom onvereenigbaar wijl zij ruimte ' en tijd met kan scheiden aan de weikingsquant een primaire plaats inruimt, en de materiemassa slechts als functie" dei gravitatie-bewegmg laat gelden D e Wijsbegeerte dei W e t s i d e e geeft van dezen stand van zaken inderdaad wijsgeeng rekenschap, doch verzet zich tegelijk tegen ledeie poging om het modale aspect der physica zijn eigen-geaardheid te ontzeggen en het m den trant van het moderne psycho monisme tot het psychisch gevoels-aspect te herleiden ( H e y m a n s , Eddmgton) XX In haar teleologisch substantiebegiip beproefden de Aristotelische en de daarop gebaseerde scholastische metaphysica een bepaalde modale functie van het dmg tot substantieelen wezensvorni en inwendige doel-oorzaak van het geheele ding te verheffen Alle andere modale functies zouden dan slechts onzelfstandige modaliteiten van dezen wezensvorm zijn Dit veiklaait dat de Aristotelische biologie m wezen vitalistisch is d w z dat het de mathematische en physisch-chemische aspecten van het levend lichaam niet m hun modale eigen-geaardheid en eigen-wettelijkheid laat gelden maar veeleer tot modi van het leven herleidt dat zelve weer als , bezield" wordt gepioclameerd Dit vitalisme' verstoort echtei het mzicht in de mdividualiteitsstructuur van het dmg en is ook vak-wetenschappelijk niet bruikbaar O p soortgelijke wijze werd m de anthropologie de anima iationali<i tot ,,substantieele" vorm van het stoffelijk lichaam" geproclameerd, waarbij het wezenscentrum van die ziel" zelve m het logisch denken werd gezocht Alle niet-logische functies van het menschelijk bewustzijn (zelfs de geloofsfunctie als donum superaddiHim' ) werden ten aanzien van de anima rationalis" tot modi van het logische herleid XXI f-iet Christelijk-rehgieuze uitgangspunt van de W i j s b e geerte der W e t s i d e e eischt een principieel andere opvatting van d"" dichotomie van ziel en lichaam dan die, welke door het wijsgeeng substantiebegrip wordt geconstrueerd H e t lichaam" dat bij den natuurlijken dood w o r d t afgelegd is niet een theoretische abstractie m den zin der , m a t e n e - s u b s t a n t i e " maar de geheele tijdelijke functiemantel m zijn tijdelijke menschelijke individualiteits-structuur D e ziel" die na den dood blijft voortbestaan, IS evenmin een theoretische abstractie uit het tijdelijk bestaan maar de volle concrete ik-heid m den zin van boven-ti)deIi)k centrum of religieuzen wortel van het menschelijk bestaan D e Schrift noemt dit boven-tijdelijk centrum ook het , h a r t "

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 150 Pagina's

1940 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 62

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 150 Pagina's