1946 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 206
196 H e t spreekt natuurlijk vanzelf dat is dit juist het verzwegen ethisch standpunt van den analyticus ondergronds zijn weg vmdt naar den patient, de identificatie brengt dat met zich mede H e t is moeilijk vooi den zoo bewogen en geschokten patient eigen ethisch inzicht te doen gelden tegenover den vader-analyticus Zijn ethiek komt m elk geval m de crisis m een tijd dat hij reminiscenties van h a a r kwellende werking moet verlossen en de sexualiteit m de juiste proporties moet gaan zien M a a r hoe dit alles ook verloopt het is onjuist te spreken van een officieele psycho-analytische ethiek D e psycho-analyse valt nu onder het oordeel van de ethiek vooi zoover men het ethisch standpunt van den gemiddelden analyticus niet deelt en voor zoover dezen zijn ethisch standpunt den patient m-suggereert (bewust of onbe'w.aist direct of indirect sprekend of zwijgend positief of negatief) D e ethiek die het psycho-analytisch standpunt tegenstaat is de christelyke of geloofs-ethiek Deze vorm van ethiek wijst het compromis af Z I J is wel een ethiek der eenheid m zooverre zij het subjectief geluk ziet m verband met objectieve w a a r d e n H e t principe w o r d t echter met m de werkelijkheid gezocht het is geen eudemonische ethiek en de achtergrond van het levensbeschouw mg niet het humanisme H e t principe is eene van absoluten aard de problematiek w o r d t m hooge mate ernstig genomen E n m deze ethische beschouwing 13 de gezondheid een meer betrekkelijk goed een w a a r d e van de tweede rang W e l een w a a r d e w a a r v o o r het goed is te strijden doch nimmer ten koste T e n koste Vi aarvan nief? V a n de objectieve normen door God in Zijn W o o r d gegeven Ziekte kan den mensch uitdrijven tot God, ook ziekte kan een w a a r d e zijn Gezondheid verkrijgen is een goed W o r d t zij echter verkregen b v met overtreding van G o d ' s gebod der kuisch-heid dan is zij schadelijk geworden W e e s t rem w a n t Ik ben r e m " zegt Christus Hij zegt nimmer W e e s t gezond w a n t Ik ben gezond H e t lecht staan tegenover de Goddelijke normen schept hooger geluk dan tegenover de physiologische en psychologische ja humanistische D e christelijke de geloofs-ethiek is afgestemd op vrede meer dan op rust Zij ziet den mensch existentieel, zondig m ethischen zm tegenover God staan En zij neemt dit alles ernstig relaliveert niets verklaart historisch (zij spreekt van zonde-val en verlossing) niet psychologisch-geneti=ch Zij is orthodox en met modern Dit blijkt zonneklaar m haai opvatting van het geweten als een primaire onherleidbare realiteit een grenswachter van hoogere realiteit psychologisch wel te typeeren doch nimmer te grijpen H e t geweten is iets diep-persoonlijks H e t heeft een religieus en een ethisch karakter Con=cientia mille testes H e t is meer als duizend getuigen en het vreest duizend advocaten met In het licht van deze beschouwingen kan men het volgende vast-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 248 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 248 Pagina's