GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1950 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 207

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

GELOOF EN WETENSCHAP BIJ LYSENKO

179

belief in God or in creation affect the truth or falsity of scientific laws". (1949B, 974). Zijn laatste vraag strijdt enigszins met zijn voorafgaande opmerkingen, want zijn eigen opvattingen worden kennelijk wel gefundeerd op rehgieuze basis („I have always believed " ) . Zijn geloof beTinvloed immers de gehele tendens, opzet en methode van zijn werk. Zijn religieuze inslag brengt hem toch zelf, zoals dat „erfelijk" is in zijn famihe sinds T. H. Huxley, zijn grootvader, die de grote vriend en verdediger van Darwin tegen de geestelijkheid was, tot het schrijven van vele publicaties over het evolutie-vraagstuk. (Vergelijk ter bevestiging van deze stelhng b.v. Wells and Huxley, The science of life). Zijn geloof ondervindt echter de weerstand der feiten en daarom ontstaat een neutrale zone, die door zijn geloof niet overwonnen is en die door het christelijk geloof niet betreden mag worden. Deze vrijzinnigheid wordt hem nu door de orthodoxreligieuze Lysenko verweten. Lysenko is dus een gelovige. De strijd die gestreden wordt is. hoewel dit op vele punten niet duidelijk aan de oppervlakte komt, een godsdienst-oorlog. Zoals wij reeds in de inleiding zeiden : Lysenko voelt dwars door de neutrale biologische feitenmassa heen de uitlopers van het Christendom. Daarom is voor ons die Christus als Heer van de gehele schepping kennen, waakzaamheid dubbel geboden. Wij zullen duidelijk moeten gaan zien of hier inderdaad, en zo ja waar, deze uitlopers liggen. Uit Huxley's uitspraak blijkt wel hoe beschamend het Christendom zich uit de biologie heeft teruggetrokken (,,probably not one "). Diegenen onder ons, die menen dat geloof en wetenschap niets met elkander te maken hebben of dat deze elkander slechts in de meest abstracte gebieden van de natuur-philosophie aanraken, doen goed de originele verslagen van de Lenin Academie eens nauvi^keurig te bestuderen. Lysenko is een fanaticus, die de religieuze achtergrond van de wetenschap zeer duidelijk ziet, maar die een ongehoord slechte kennis heeft van de meest elementaire biologische feiten. Hij is meer politicus en daemagoog dan wetenschapsmens. Zijn geloof stuwt zijn leven. Hij kent geen compromis. Iedere wetenschappelijke bescheidenheid of aarzeling vindt hij decadent.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1950

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 228 Pagina's

1950 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 207

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1950

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 228 Pagina's