GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 75

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 75

Rede bij de overdracht van het rectoraat der Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

73 andere dan de Gereformeerde Theologie beoefend, aan de gevaren, die deze aanraking met zich brengt, niet ontkomen is. Doordat, om iets te noemen, niet SCHLEIERMACHER zelf, wiens theologische ethiek, al bespeurt men er ook den panthelstischen achtergrond zijner philosophie in, toch een ander karakter draagt, maar R O T H E de Güterlehre uit SCHLEIERMACHER'S phllosophische

ethiek in die der Theologie bracht, heeft hij er toe

meegewerkt, dat de tegenwoordige ethiek van vele Duitsche theologen het zedelijk leven als Güterlehre in de Culturaufgabe stelt.

Iets wat nog

bedenkelijker wending nam sedert men de Schriftleer van het Koninkrijk Gods ging vervluchtigen tot de leer van een rijk der humaniteit. Ik zou U ook kunnen wijzen op den invloed van HERBART'S philosophische ethiek van den smaak, van het zedelijk schoone op de theologische van MARTENSEN.

Doch genoeg, de gevaren zijn niet denkbeeldig.

Ik kan

mij dan ook evenzeer begrijpen, dat er stemmen opgaan die alle aanraking

niet

V^ ontraden.

deze nieuwere wijsbegeerte bij de beoefening der ethica

En toch, ik meen dat men niet verstandig zou doen met

dezen raad, hoe goed gemeend ook, op te volgen. Met VOETIUS moeten ook wij de philosophie als zoodanig, afgescheiden nu van het bijkomstige, niet verwerpen.

Immers de ethiek in de Gereformeerde Theologie heeft

• niet alleen de dogmatiek van noode, maar zooals onze E n c y c l o p a e d i c te recht schrijft, ook een phllosophische ethiek kan de theologische ethiek niet missen. Bestond er nu, wat D R . KUYPER daar ter plaatse noemt ,,een ^{)hilosophische ethiek die uit de realiteit der palingenesie opkomt" ^), dan zou de aanraking met de moderne ethica veel minder nood^g zijn. Zulk een philosophie is echter „im AVerden begriiïen", nog niet gereed, / en ook wat van Roonische zijde hier in onzen tijd gedaan is — ik denk aan STÖCKL, VICTOR CATHKEIN, TILMAN PESCH e. a.— kan, bij alle dankbare

waardeering, den Calvinist niet bevredigen, wijl, wat volkomen natuurlijk is en door mij allerminst als verwijt wordt bedoeld, ook in dezen geestes/ arbeid de controvers die tusschen Rome en de zonen van CALVIJN ligt V alles

beheerscht.

Bij ontstentenis van een phllosophische ethiek als

waarop D R . KUYPP:R doelt, en die ook den Calvinist bevredigt, is deze aanraking dus onvermijdelijk, al heeft dan ook de beoefening der ethiek in de Gereformeerde Theologie op haar hoede te zijn, juist wijl de nieuwere

1) E n e . d e r H. G o d g e l . Ill, p. 422.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897

Rectorale redes | 92 Pagina's

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 75

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897

Rectorale redes | 92 Pagina's