GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 8

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 8

Rede bij de overdracht van het rectoraat der Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

6 schakeeringen, de zedekundige literatuur ieder jaar met nieuwe werken vergroot en menigmaal verrijkt. Terwijl eindelijk de moderne Theologie —• om deze, naar het mij voorkomt min juiste, benaming nu maar kortheidshalve te gebruiken — in het buitenland en ook in ons land haar ethica ijverig beoefend ziet. Hiertegenover nu maakt de Gereformeerde Theologie een vrij poover figuur.

Want wel gaf de congregationalistische prediker NEWMAN SMYTH

ons in

1893 zijn C h r i s t i a n

E t h i c s , doch het komt mij voor, dat

dit werk, hoe uitnemend ook, vooral waar het de sociale problemen ter sprake brengt, niet voldoet aan de eischen eener Gereformeerde ethiek. Terwijl eindelijk D R . KUYPER in zijn E V o t o , bij de behandeling van het 3= deel van den Heidelbergschen Catechismus, niet bedoelde een theologische ethiek te leveren, maar een proeve van symboolverklaring. Deze armoede van onzen tijd aan specifiek Gereformeerde ethische studie — zoo scherp afstekend tegen den rijkdom van het verleden, vindt, naar ik meen, haar verklaring in den nog betrekkelijk korten tijd waarin de wetenschap der Gereformeerde Theologie, na een winterslaap van ongeveer een eeuw, weer tot ontwaking is gekomen.

En ook na die eerste

ontwaking moest eerst bezinning volgen, kon van een vruchtbare beoefening harer verschillende deelen sprake zijn.

Vooraf toch moest het wezen en

het organisme der Gereformeerde Theologie in samenhang gebracht met het wetenschappelijk

bewustzijn van onzen tijd.

Dan, dit is sedert een

drietal jaren geschied, nu mijn hooggeachte ambtgenoot KUYPER ons in zijn E n c y c l o p a e d i c d e r h e i l i g e G o d g e l e e r d h e i d een klaar en duidelijk bestek van heel de Gereformeerde Theologie naar de behoeften onzer dagen heeft voorgeteekend. Geschied, ook voor een voornaam deel van het groote geheel, sedert de hoogleeraar BAVINCK ons, voor de koningin onder de Theologische vakken, in zijn G e r e f o r m e e r d e D o g m a t i e k , wier voltooiing wij hem zoo van harte toewenschen, wel zelfstandig, maar toch in schoone overeenstemming met KUYPER, een gelijksoortigen tlienst bewees. Bij dezen stand van zaken zult gij het kunnen verstaan, dat ik, tot wiens taak aan onze Universiteit onder meer behoort de theologische ethiek te doceeren, eenige oogenblikken uw aandacht kom vragen voor „de ethiek in de Gereformeerde Theologie". Wat onder Gereformeerde

Theologie is te verstaan, behoeft aan onze

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897

Rectorale redes | 92 Pagina's

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 8

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897

Rectorale redes | 92 Pagina's