GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 14

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 14

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

12

de „religionsgeschichtliche" methode, omdat het in hoofdzaak liep over de stukken waarin zich de hoop en de vr,ees, de naïeve vroomheid en de gemoedsstemming der eenvoudigen weerspiegelde. Dat was juist naar den zin van de opvatting der religie van de nieuwere school. Religie niet allereerst dogma en geloofsstuk, en dus ook niet in haar eigen karakter te kennen uit de theologumena der religieuse denkers. Veel meer moet het onderzoek zich uitstrekken over de phantastische voorstellingen van hemel en hel, van eindgericht en demonenvrees, van zeden, gebruik en gemoedsleven. De ekstase eigenlijk het voornaamste kenmerk van echte religie, zoodat, gelijk D u h m zegt, men de religie bij de zieners moet bestudeeren, gelijk men de kunst bij de kunstenaars zoekt te kennen. Zoo kan men komen tot de wetenschappelijke bewijsvoering voor hetgeen reeds S c h l e i e r m a c h e r zag in de religie: het volstrekte afhankelijksgevoel. Geen weten of doen, maar: das Eins und Alles der Religion ist, alles im Gefühl uns bewegende in seiner höchsten Einheit als eins und dasselbe zu fühlen, und alles Einzelne und Besondere nur hierdurch vermittelt, also unser sein und Leben als ein Sein und Leben in und durch Gott. 9) De religie is alleen een zaak van het gemoed, niet van verstand en wil, geen leer en geen moraal, van verstandelijke voorstelling onafhankelijk; of, gelijk Prof. B a v i n c k dit streven weergaf: geen plicht maar een deugd ; geen dienst van den Heer des hemels en der aarde maar eene regeling en vaststelling van de betrekkingen van den mensch tot het geheel, waarvan hij zich zelven als deel beschouwt... in één woord, geen recht Gods, maar eene

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 14

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's