GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 75

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 75

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

73 gelijk omdat geen menschenkind „voraussetzungslos" kan zijn. Nu zou men echter den eisch van positivisme zoo streng mogelijk mogen stellen voor hen, die van dit beginsel uitgaan ook op het terrein van de religie ; en als men aan dien eisch hunne beweringen toetst, wat blijft er dan over? Dat zij niet maar van onderstellingen uitgaan, maar zelfs vol zijn van vooroordeelen. En dat laatste is hier met name het geval, niet te bedekken door den onrechtmatig omhangen mantel van zoogenoemd „historische" methode. Het gaat toch werkelijk niet aan, om in naam van eene zuiver historische methode reeds van te voren uit te maken wat nu historisch waar kan zijn en wat niet. Als men van te voren vast stelt, dat in de geschiedenis overal slechts relatieve en nooit absolute waarheden kunnen optreden, dan beslist men van te voren hetgeen juist in geding is, en ruimt men de lastige feiten waarop wij blijven wijzen, eenvoudig met een beroep op hetgeen men historische methode noemde, uit den weg 9^). Juist dit „vooroordeel" verklaart veel van de wonderlijke luchtsprongen der „Religionsgeschichtler". Zij lijden b.v. aan wondervrees en ontkennen allen transcendenten invloed, en dit werd door het wijsgeerig stelsel geëischt! Wij hoorden het G u n k e l royaal weg uitspreken, dat immers de inspiratieleer, al werd die ook opgegeven, en het supranaturalisme, al is het ook verzwakt, de schuld was, dat men de oogen sloot voor de afhankelijkheid van het Christendom van de oostersche religies? Hij breekt dan ook zoo absoluut mogelijk met alle supranaturalisme, en verklaart alles in het Christen-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 75

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's