GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 20

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

i8

overgenomen. G r i l l zocht voor de logosleer verklaring niet slechts bij de grieksche wijsbegeerte in haren joodsch-alexandrijnschen vorm, maar zelfs bij de religie der Indiërs. 25) M. B r u c k n e r schreef in [903 zijne „Entstehung der paulinischen christologie", waarin hij zoekt te bewijzen, dat het Christusbeeld bij Paulus slechts een adoptie is van het supranatureele verlossersbeeld der joodsche theologie. In hetzelfde jaar gaf O t t^o P f l e i d e r e r zijn „Christusbild," eigenlijk de neerslag van heel zijn levensarbeid om het Christendom naar deze nieuwe methode te verklaren, welk doel in zijne geschriften steeds duidelijker op den voorgrond trad. 26J Voor den Christus als zoon Gods vindt hij de paralellen in Babylonië, Griekenland en Indië. Voor Christus als overwinnaar van Satan in buddhistische en iranische legenden. Eveneens vindt hij van Christus als „Wunderheiland", als overwinnaar van den dood, middelaar des levens en koning der koningen, allerlei overeenstemmende verhalen bij Indiërs, Egyptenaren, Babyloniërs, ophitische gnostici enz. Voor Jezus' zoendood verwijst hij naar de grieksche verzoeningsmysteriën, en het menschenoffer bij Kanaanieten en Karthagers. Veel oorspronkelijks blijft er niet over van het Christusbeeld der Schriften, en zegevierend meent de schrijver zijne conclusie te mogen trekken: dat 'het Christendom „aus dem geschichtlich vorbereiteten Boden der damaligen Völkerwelt als reife Frucht einer jahrtausendalten Entwicklungerwachsen sei." 27) In zijn „Urchristentum" poneert hij dat Paulus vond het religieus-zedelijk princiep, dat door overgave van het natuurlijke Ik het ware leven gegrepen wordt. Hij zag dat beginsel geopenbaard in den persoon van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's