GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 59

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 59

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

57 werven en schenken aan allen die gelooven in zijn naam. Om dat geloof aan Hem te sterken schrijft de Apostel zijn evangelie (Joh. 20:31). De Xó/oi; van Philo • is niets dan de symboliseering van eene gedachte buiten historische werkelijkheid, niets dan de goddelijke wereldidee staande tusschen God en de wereld. Al geeft Philo nu ook aan zijn Xóyog dezelfde attributen als in het Nieuwe Testament aan Christus worden toegekend, z. a. TT^WTÓTOKO?, vióg, ehcóv, zoo is dit niets dan schijn, omdat hij met deze woorden gansch iets anders bedoelt. Mij dunkt het onderscheid is te groot, dan dat hier van invloed der hellenistische philosophic kan gesproken. Met C r e m e r acht ik het verschil tusschen Philo's systeem, dat, zonder de dualistische beschouwing van de materie, zuiver pantheïsme is te rekenen, en hetgeen Johannes leert, zóó groot, dat het meer dan ongerijmd ware de johanneïsche logosidee in eenige nadere betrekking tot de gedachte van Philo te brengen. 79) De door anderen voorgestane opvatting, om de aansluiting van Johannes te bepleiten bij de joodsche leer van het N*1DD kunnen wij hier voorbijgaan. Dit joodsche theologumenon kan wel voor Philo de aanleiding geweest zijn, om vovg door Xóyog te vervangen, maar aansluiting aan de joodsche theologie is bij Johannes niet te denken, terwijl ook hier de inhoud zeer uiteenloopt. ^°) Rest nog de v r a a g : m o e t Johannes dan althans niet het formeele aan Philo hebben ontleend, ten minste het woord lóyog. Dat Johannes met de logosspeculatie bekend kan 1 geweest zijn, behoeft niet betwijfeld. T e Jeruzalem was ' eene synagoge der Alexandrijnen, terwijl de moeder-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 59

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's