GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Religieus eklekticisme - pagina 67

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Religieus eklekticisme - pagina 67

Rede gehouden bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

65 gefügt sind, dasz sie, herausgerissen aus dem Ganzen, unsicher werden. Hatte aber der Eklektizismus nur die allgemein und durchaus gültigen Bebauptungen zusammensuchen wollen, so würde ihm nur eine kleine Zahl ziemlich nichtssagender Satze geblieben sein". 22. I. G. Fichte: „Was für eine Philosophie man wahle, hangt sonach davon ab was

man

für ein Mensch ist". ERSTE EINLEITUNG IN DIE WISSENSCHAFTS-

LEHRE I. p. 434.

23. Aristoteles formuleert het pr. contradictionis in zijn METAPHYSICA IV. 3, p. lOOSi 19 aldus. „Onmogelijk is het, dat hetzelfde tegelijk en in keizel/de opzicht aan hetzelfde toekomt en niet toekomt." 24.

Zie KuNO FISCHER, H E G E L ' S LEBEN, W E R K E UND L E H R E waar Ister Theil

p. 498 deze onderscheiding tusschen „contradictio in adjecto" en „contradictio in subjecto" dienst moet doen „zum Verstandnisz und zur richtigen Beurtheilung der Hegelschen Logik" en „wichtig (is) die Lehre vom Widersprach klar zu stellen und nach beiden Seiten zu erleuchten." 25. JOHANNA BREEVOORT (Mevrouw Michelsen) in Augustus-Afl. van CHRISTELIJK VROUWENLEVEN.

26.

LESSING,

EINE

DUPLIK (1778), geciteerd bij LAND INL. p. 5 1 : W e n n Gott

in seiner Rechten alle Wahrheit, und in seiner Linken den einzigen immer regen Trieb nach Wahrheit, obschon mit dem Zusatze, mich immer und ewig zu irren, verschlossen hielte, und sprache zu mir: wahle! Ich fiele ihm mit Demuth in seine Linke und sagte: Vater gieb! die reine Wahrheit ist ja doch nur für dich allein." 27.

KRITIEK DER REINEN VERNUNFT, Ed. Hartenstein. Transcendentale Methode-

lehre 2es Haupst. 3. Absch. Vom Meinen, Wissen, und Glauben, p. 544—546. 28. Confessie Belgica Art. V D E AUCTORITATE S . SCRIPTURAE: Hasce libros solos recipimus tamquam sacros et Canonicos, quibus fides nostra inniti, confirmari et stabiliri possit. Et credimus absque ulla dubitatione ex omnia, quae in illis continentur, idque non tam quod Ecclesia illos pro canonicis recipiate et comprobet, quam quod spiritus Sanctus nostris conscientiis testatur illos a De emanasse". 29.

J. V. D. SLUIS, D E E T H I S C H E R I C H T I N G , p . 106.

30. Voor het kerkbegrip der Modernen zie men o.m. het artikel van Ds. MACKENSIE : DE

MODERNE MËNSCH IN DE KERK in VRAGEN DES T I J D S 45ste Jaarg. Afl. 10.

Volgens den schrijver is de kerk „een menschelijke instelling, waarin gelijkgezinden zich vereenigen tot bevordering van hun persoonlijk godsdienstig leven en om een geestes- en levensgemeenschap tot stand te brengen. Een broederschap zonder bindende belijdenis, al kiest zij zich ten grondslag: het evangelie van Jezus Christus''. 31. Heid. Cat.: W a s ist waren glaub? Es ist nicht allein ein gewisse erkantnusz . . . sondern auch ein hertzliches vertrauen . . . 32.

BAVINCK, GEREFORMEERDE DOGMATIEK^ II. p. 643.

33. D S . LANDWEHR. Het ethisch element in de prediking.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's

Religieus eklekticisme - pagina 67

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's