GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Religieus eklekticisme - pagina 57

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Religieus eklekticisme - pagina 57

Rede gehouden bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

55 religie in haar dogmatische formuleering bezit en wat ik zou willen noemen èn de rem tegen de, uit subjectivisme opkomende dwaling èn de mogelijkheid tot verdieping van de kennis Gods. Het is daarom, dat ik in die onkerkelijkheid niet anders dan een euvel kan zien. Het „ondogmatisch christendom" of het „christendom boven geloofsverdeeldheid" rekent niet met de ontwikkeling der christelijke religie, door God zelf geleid. Heeft geen oor voor JEZUS' woord tot Zijn eerste discipelen op den weg naar GETHSEMANÉ: „Nog vele dingen heb Ik u te zeggen, doch gij kunt die nu niet dragen." Heeft geen oog voor Zijn toen, in dien laatsten der nachten, aan dat woord toegevoegde belofte: „Hij, de Geest der Waarheid, zal u in al de waarheid leiden." Omtrent veel in het leven, ik weet het ook wel, moeten wij ons met meer of minder waarschijnlijkheid blijven vergenoegen en mogen dan geen zekerheid voorwenden. Ook is er veel, waaromtrent wij in twijfel verkeeren en waarin wij, mits die twijfel redelijk is, hoe pijnlijk ook, moeten berusten. Maar ik weet ook, dat, wanneer een Kerk, als „Huis des Heeren", in de kracht des H. Geestes, gelijk de Gereformeerde, de ingeslopen dwalingen terugdringt en het Woord alzoo predikt, zij aan wie het wordt verkondigd, omtrent Gods wezen zekere kennis kunnen verkrijgen en alzoo noch hoeven te berusten in pijnlijken twijfel of zich te vergenoegen met waarschijnlijkheid. Deze zekerheid is die van het weten. De scheiding toch tusschen gelooven en weten, door KANT gemaakt, is voor ons Gereformeerden niet toelaatbaar ^^). Want al is God niet zintuiglijk waarneembaar, de Schrift kunnen wij zien en haar inhoud lezen of hooren lezen. En gelijk wij een mensch, dien wij nooit gezien hebben, uit zijn in schrift vastgelegd woord, waarin hij zijn wezen voor ons ontsluiert, kunnen kennen, en wel zoo kennen, dat wij weten wie hij is, zoo kunnen wij uit de Schrift weten wie God is. Het is dan ook de eer van de Gereformeerde Kerk, dat zij er onwankelbaar aan vasthoudt, dat de Schrift Gods Woord is. Men hoort in onze dagen veel van , d e critiek der jongeren".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's

Religieus eklekticisme - pagina 57

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's