GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 38

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 38

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

36

aan het einde der aarde ^). Het boek der Handelingen beschrijft dezen gang. We zien de apostelen eerst te Jeruzalem arbeiden en in Judea. Dan gaan ze naar Samaria. Eindelijk worden geen grenzen meer in acht genomen en het evangelie komt tot Rome, ja, al spreken de Handelingen er niet over of de brieven, misschien zelfs in Spanje. Maar die voortgang van het evangelie is niet zonder beteekenis voor de openbaring. Dat blijkt reeds uit een merkwaardig feit. Op het Pinksterfeest te Jeruzalem betuigen de teekenen, dat de Heilige Geest kwam en bleef wonen in de gemeente. Zoo menigmaal een nieuwe kring door het evangelie wordt bereikt, openbaren zich dezelfde of soortgelijke teekenen,! ongetwijfeld om aan te duiden, dat ook in dien nieuwen kring de Geest van God was neergedaald. We lezen daarvan althans bij Cornelius en bij de discipelen van Johannes te Efeze, er is grond om te vermoeden — in verband met het feit, dat de andere omstandigheden gelijk zijn — dat het ook te Samaria zal zijn geschied % Natuurlijk is dat niet het eenige. Als de prediking komt tot andere volken, komt zij voor andere toestanden. Een Simon de Toovenaar zou te Jeruzalem niet zijn geduld en tooverboeken behoefden daar niet te worden verbrand. Nieuwe zonden roepen om nieuwe openbaringen, vreemde volken komen met andere vragen. Zoo wordt de openbaring rijker, ze breidt zich uit en wordt al meer geschikt Gods openbaring voor heel de wereld te zijn. Deze periode loopt langzamerhand over in een derde, de afval sluipt binnen. Het zijn niet alleen de ongerechtigheden der Joden, die moeten worden bestraft en de ongebondenheid der heidenen, die om beteugeling vraagt, in de kerk zelf komt de zonde, die zich tegen het evangelie verzet. Nu spreekt het vanzelf, dat tusschen de tweede en de derde periode niet een bepaalde grenslijn valt te trekken. De Heilige Geest werkte nauwelijks te Jeruzalem, of een Ananias en een Saffira boeten hun gruwel met den dood. De zonde van Simon den Toovenaar breekt te Samaria uit, als de apostelen juist zijn gekomen. Als Paulus enkele weken Thessalonica heeft verlaten, heeft de kerk al twee brieven noodig om in het rechte spoor te worden gehouden ') Hand. 1 : 8. — 2) Hand. 2 : 4; 10 : 44-46; 19 : 6 en 8 : 17.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 38

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's