GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 20

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

18 historia revelationis worden onderscheiden, In de laatste komen .i)ehalve de feiten ook de woorden ter sprake en in de feiten ziet ze niet zoozeer het feit als zoodanig, als dat ze vraagt, wat wordt er ons in geopenbaard ^). Zal het mogelijk zijn een geschiedenis te geven, die dat alles voldoende tot zijn recht laat komen? Ik noem nog een derde bezwaar, waarvoor we komen te staan. Reeds werd er op gewezen, dat de grafische inspiratie in de bijzondere openbaring der nieuwe bedeeling een zeer gewichtige plaats inneemt. Toch is ze niet de eenige openbaring. Vroegere beschouwingen, die inspiratie en openbaring vereenzelvigden, zijn terecht prijs gegeven ^). De grafische inspiratie behoort tot de openbaring Gods, moet dus ook in de geschiedenis der openbaring haar eigen plaats krijgen. Het is voor de nieuwe bedeeling niet zoo eenvoudig haar de juiste plaats aan te wijzen. Dit laatste probleem raakt de bronnen, waaruit ons de Nieuwtestamentische Godsopenbaring bekend is en vraagt daarom vóór andere onze aandacht. Dat we daarbij uitgaan van de traditioneele opvatting omtrent het ontstaan van de boeken van het N. T,, behoeft wel nauwelijks te worden gezegd.

III, De vraag, hoe de bronnen, die ons de Nieuwtestamentische Godsopenbaring bewaren, moeten worden gebruikt om van die openbaring de ontwikkeling te kunnen beschrijven, is inderdaad niet gemakkelijk te beantwoorden. Zeer zeker eeren we in het Nieuwe Testament een éénheid, al de boeken van het Nieuwe Testament hooren bijeen, geen andere geschriften kunnen er meer toe worden gerekend. Het is één gedachte, die ze samenhoudt, ze geven de openbaring van den Middelaar Gods en der menschen ^), Maar als ik in die openbaring geschiedenis, ontwikkeling, verloop wil aanwijzen, dan moet ik daartoe de eenheid breken in haar ') NöSQEN, a.w., I, bl. 12; KUYPER, a.w., III, bl. 175. — ^) BAVINCK, a.w. I, . bl. 400vlg. — ^) Zie De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring, 1918.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's