GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 39

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

37

en te Korinthe gebeuren dingen, die zelfs in de oogen der heidenen schandelijk zijn. Toch is er verschil. In al deze gevallen gaat het óf om zware zonden weliswaar, maar dan toch van individuen óf om meer verbreide zonden, maar die toch, zelfs van de Galaten kan men dat zeggen, aan de gemeente haar karakter als Christelijke kerk niet ontnamen. Het zijn de kerken, die worstelen om het rechte pad te vinden, die er soms van afwijken, doch in het algemeen het rechte spoor niet verlaten. In een volgende periode kunnen =we gaan spreken van bewuste ketterij. De brief aan de Hebreen handelt over den afval heel anders, veel scherper dan oudere brieven, hij vestigt het oog op de opzettelijkheid van de zonde OIn de geschriften van den apostel Johannes, gaat het tegen den -r^ antichrist, die loochent, dat Jezus Christus in het vleesch gekomen is ^). Het heele evangelie is gericht tegen hen, die ontkennen, dat de Logos, de Zoon van God, vleesch is geworden en onder ons heeft gewoond. Reeds in Paulus' Pastoraalbrieven gaat het in deze richting. Zoo zien we in de derde periode weer een aanmerkelijke voortgang der openbaring. Ze richt zich tegen de :^ ontkenning in de gemeente en handhaaft de waarheid van het eenmaal gepredikte evangelie. Gepaard met dat alles gaat een ander verschijnsel, dat meer van negatieven aard is, de loswikkeling van de kerk uit het Jodendom en het afgezonderd blijven van de heidenen, het op zichzelf leeren staan, als Christelijke kerk. Aanvankelijk zijn de Christenen van de Joden niet gescheiden. Al heeft onze Zaligmaker al spoedig — gelijk het trouwens reeds met Johannes den Dooper het geval was — een eigen kring om ?ich verzameld, degenen, die daartoe behooren, nemen als Jezus zelf aan het Joodsche godsdienstige leven deel. Bij Caesarea Filippi had Jezus wel gesproken van een eigen gemeente, die Hij tegen de aanvallen van de hel zou beschermen ^), maar aanvankelijk bleek daarvan nog niet veel. Zelfs na het Pinksterfeest vinden we de -apostelen in den tempel, zij voelen zich nog één met het Joodsche volk. Naarmate de apostelen meer prediken en wonderen doen ') Hebr. 6 : 4vlg.; 10 : 26vlg. — 2) 1 joh. 4 : 3. — =) Matth. 16 : 18.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's