GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 49

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 49

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

47

gaat. en komt te spreken over de beteekenis van Zijn werk, over Zijn gezonden zijn door den Vader, dan gaan de Galileërs terug. Ze hebben niet gehoord naar de roepstem te werken voor de spijs, die blijft in het eeuwige leven. Het werk van Jezus heeft onder hen slechts weinig vrucht gedragen. De apostelen daarentegen hebben de prediking van Jezus geloofd, ze worden door Hem steeds verder geleid. En na den Pinksterdag vindt hun prediking niet in Galilea, maar te Jeruzalem ingang. Daar ontstaat de eerste eigenlijke gemeente. Nog op een ander probleem moge ik kortelijk wijzen, dat m. i, hier zijn oplossing vindt. Zeer veel is er steeds te doen geweest over den brief van Jakobus. Men begreep dat schrijven niet. Hoe moest die opsomming van voorschriften worden verstaan? Waarom bijna niets van Christus en Zijn werk? Als men van het opschrift afziet, wordt de naam van Jezus alleen 2 : 1 genoemd. Er zijn er geweest, die aan een Joodsch geschrift hebben gedacht, dat door een tweetal interpolaties tot een Christelijk zou zijn gemaakt ^). Algemeen is opgemerkt, dat de brief van Jakobus telkens herinnert aan de Bergrede. Dat geeft ons den draad in •handen, de brief staat, op wat ik eens even noemen mag: het Bergrede-standpunt. Wel is hij aan Christenen gericht en niet als de Bergrede aan hen, die nog Christen moesten worden, hoogstens besloten hadden Jezus te volgen. Maar hij is aan Christenen gericht, bij wie het nog niet tot een volledige breuk met het Jodendom is gekomen. Ze vergaderen nog in een^^oo niet in de synagoge, ze zijn nog niet lang geleden tot bekeering gekomen. En in verband daarmede richt zich de prediking tot hen in den vorm van voorschriften, opdat ze daardoor ook weer meer zouden leeren tot Christus de toevlucht te nemen. We keeren tot de prediking van Jezus terug. In het begin van die prediking staat het stuk van het koninkrijk der hemelen op den voorgrond. Men mag niet zeggen, dat dit later ontbreekt. Integendeel juist inzake het koninkrijk der hemelen kan ook van een steeds verder schrijdende verkondiging ') FR. SPITTA, Zur Gesch. u. Lit des Urchristeniums, II, 1896, bl. 1—239; tot een soortgelijke opvatting kwam MASSEBIEAU.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 49

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's