GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 82

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 82

Rede ter gelegenheid van den 52sten Dies Natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

72 realistisch kamp met kracht het juist in dezen tijd herlevend Aristotelisme. Alleen op dezen achtergrond is 't mogelijk ook inzake de verschillen de hoofdzaak in het oog te vatten, die hierop neerkomt, dat THOMAS nog niet geheel los is van het neoplatonisme, terwijl SCOTUS daarmee resoluut heeft gebroken i32). Van hieruit is weer makkelijk te verstaan dat beide het inzake de principia der logica in hoofdzaak hartelijk eens zijn, doch dat ten aanzien van het principium exclusi tertii ScoTüs, de toucheering van de Aristotelische dichotomie door de neoplatoniseerende aristotelici afwijzend, meer dan THOMAS nadruk legt op het verschil tusschen noodwendigheid en toevalligheid in het object en tusschen waarheid en waarschijnlijkheid in de kennis. In verband met z'n verwerping van het neoplatonisme valt dan bij hem de nadruk op het laatste lid van elk dezer tegenstellingen, waarmee dan weer samenhangt èn z'n critiek op sommige theses van THOMAS èn z'n probleemstelling inzake de kennis van God omtrent het contingente i33) — één der factoren die geleid hebben tot de meening, dat SCOTÜS tot de nominalisten kon gerekend. Intusschen beleefde ook het subjectivisme een tijd van nieuwen bloei. Daar de aristocratische nominalisten vrijwel geheel opgaan in den strijd der vorsten tegen het curialisme van Rome, zijn we voor ons onderzoek aangewezen op den democratischen vleugel. Bij dezen hebben we, in verband met wat we vroeger vonden, allereerst te letten op het verschil dat hier was ontstaan door het feit, dat, toen PORRETANUS en ABAELARD de geldigheid der logica inzake de mysteriën hadden ont kendi34), lang niet alle subjectivisten hen daarin waren gevolgd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 82

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's