GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 58

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 58

Rede ter gelegenheid van den 52sten Dies Natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

( 48 het onderzoek, laat ze, althans op 't oogenblik, geen verdere uitwerking toe: we weten nu eenmaal nog te weinig van laatstgenoemde richting af om meer van haar kentheorie te zeggen, en bovendien heeft ze wellicht nimmer de consequenties van deze voor de logica gezien. Anders staat het — naar we mogen vermoeden — met ABISTOTELES. Wat we omtrent hem vonden in verband met de geschiedenis der formuleering van het principium contradictionis wettigt ten volle het opstellen van de hypothese, dat hij de consequenties der kentheorie voor de logica ook bij het principium exclusi tertii wel zal hebben getrokken. En het onderzoek brengt aan het licht, dat de feiten deze hypothese volkomen bevestigen. Inzake het principium exclusi tertii heeft ARISTOTELES zich nl. in elk der beide perioden, die we reeds eerder moesten onderscheiden, uitgelaten. De — voorzoover ik weet — eerste uitspraak omtrent dit princiep vindt men in de Analytica posteriora, waar hij het, zooals we reeds zagen 9i), in één adem noemt met het principium contradictionis, en beide beschouwt als axiomata der planimetrie. Bezien we nu deze plaats in betrekking tot het principium exclusi tertii nader, dan vinden we, dat „de wet, volgens welke ieder praedicaat aan ieder subject naar waarheid kan worden toegeschreven of ontzegd", in de leer van het bewijs slechts bij het bewijs uit het ongerijmde voorkomt en dan natuurlijk weer met inachtneming der grenzen van het gebied, het genos, waarbinnen men zich bij het bewijs beweegt92). Men ziet: de beperking, op de zakelijke specificatie volgend, is dezelfde als bij het principium contradictionis. Iets geheel anders vindt men echter in Peri Hermeneias. Volgens SoLMSEN stamt dit werkje uit later tijd: om deze meening te staven voert hij aan, dat het algemeene.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 58

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's