GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Existentieele Exegese? - pagina 21

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Existentieele Exegese? - pagina 21

Rede gehouden ter viering van den een en zestigsten verjaardag der Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

teekent dat in verband met het aangesproken worden, dat de methode alleen van toepassing is bij geboden Gods of wat tot een gebod Gods leidt, in ieder geval niet bij raededeelingen van feiten. Dat beteekent, dat zulke mededeelingen buiten de Goddelijke openbaring worden gesloten en ook, dat de exegeet, subjectief, uitmaakt, welke deelen der Schrift hem aanspreken en welke niet. '"') De vraag, in hoeverre de werking des Geestes, die de Schrift doet verstaan, ook bij niet wedergeborenen kan voorkomen, is beantwoord. Hermeneutiek, bl. 43. '•'') Dit is niet een vooropzetten van een dogma bij de exegese, maar bij de exegese uitgaan, van hetgeen de Schrift van zich zelf zegt, zie Hermeneutiek, bl. 20 vlg., 24 vlg., 53, 85 vlg. De vraag, of het geoorloofd is bij de uitlegging der Schrift, gelijk Bultmann doet, van een bepaald wijsgeerig systeem uit te gaan, kon in de rede niet worden behandeld. Daarom over dat punt hier een enkele opmerking. In het algemeen gesproken stelt iedere exegeet zich op een zeker wijsgeerig standpunt, hij neemt b.v. aan, dat Aristoteles de wetten, volgens wij denken, juist formuleerde. Maar er is toch verschil. Men kan, en zoo behoort het te zijn, bereid zijn, zich rekenschap te geven van de wijsgeerige regels, die men aanvaardt, om die te onderwerpen aan het oordeel der Schrift en ze prijs te geven, wanneer ze daarmee in strijd blijken. Men kan ook, en zoo is het bij Bultmann, een bepaalde wijsbegeerte, buiten alle critiek van de Schrift om, wijl men oordeelt, dat die zich daar niet over uitlaat, of zelfs oordeelt, dat de Schrift een ander, onjuist systeem onderstelt, aan zijn exegese ten grondslag leggen. Dit verschil in houding bepaalt het gedrag van den exegeet. Daar komen nog twee dingen bij. De Schrift geeft ons wel de beginselen eener wijsbegeerte, niet een uitgewerkt systeem, maar het zal bij de uitwerking voorkomen, dat we in eens iets ontmoeten, waarover de Schrift wel spreekt en dan hebben we daarmede te rekenen, en eventueel zelfs ons uitgangspunt te wijzigen, zie Beginselen en Feiten. En in de tweede plaats heeft de Christelijke wijsbegeerte zoo te zijn, dat de materieele gegevens, die de Schrift biedt, in haar systeem passen. Een wijsbegeerte, die geen plaats heeft voor het geloof, het testimonium Spiritus Sancti, vergeving van zonden, heeft op den naam van Christelijke wijsbegeerte geen recht. 48) Op Hand. 1 : 1—2. 4») Confess., 11, 3, vert. Prof. Dr A. Sizoo.

19

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1941

Rectorale redes | 24 Pagina's

Existentieele Exegese? - pagina 21

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1941

Rectorale redes | 24 Pagina's