GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Sanhedrin èn Gabbatha : Enige noodzakelijke aanvullingen op de rechtshistorische literatuur - pagina 33

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sanhedrin èn Gabbatha : Enige noodzakelijke aanvullingen op de rechtshistorische literatuur - pagina 33

Rede ter gelegenheid van de 79e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

klaart. MogeUjk deed hij dit beroep omdat hij geen bewijs kon leveren van d e beweerde vergiftigingspogingen maar nu via het Mozaïsch recht hun wel bewezen ontvluchtingsplannen kan construeren tot de weerspannigheid waarop de doodstraf stond. Het ligt voor de hand dat de romeinen dit beroep op het Mozaïsch recht moeilijk kunnen aanvaarden. Augustus' beslissing dat Herodes de vrije hand zal hebben, zo de vergiftigingspogingen bewezen worden en voor dat geval nog op matiging aandringt, is feitehjk een verwerping van dit beroep en als Herodes de raad te Berytus aan zijn zijde krijgt is het niet omdat men hem in dit beroep op het Mozaïsch recht gelijk geeft «^). Levert zo het verschil der rechtsopvattingen al moeilijkheden op waar het over de strafmaat gaat, veel sterker is dit het geval bij processen welke rechtstreeks het religieuze beleven van het onderworpen volk raken. En juist het religieus besef doordringt bij Israël het gehele leven. Voor de romeinse magistraat zijn deze zaken van minder gewicht. Hij beschouwt menige daad, welke naar de Joodse opvatting een ernstige wetsovertreding is, als een interne godsdiensttwist van het onderworpen volk. Juist met die delicten, welke voor de Israëliet het zwaarst wegen, laat de romeinse magistraat zich liever niet in. Door heel de Romeinse wereldbeheersing loopt als een vaste draad het zich niet inlaten met anderer interne twisten, met name niet met godsdiensttwisten; daarvan geeft blijk de houding van GaUio^®), welke men te zeer geneigd is uit zijn nauwe familieverwantschap met Seneca te verIdaren; daarvan geeft blijk de houding van Lysias en die van Festus tegenover Paulus'^"). Daarvan gaat ook Pilatus uit®^). Als later de Romeinse staat van het opkomend Christendom gevaar ducht, zal de romeinse magistraat ingrijpen, maar niet dan naar een objectief criterium: het al dan niet bereid zijn te offeren aan de Keizer i**^); nog

®^) De mogelijkheid bestaat dat dit beroep van Herodes op het Mozaisch recht op de raad te Berytus iets meer indruk maakte omdat van die raad ook niet-Romeinen deel uitmaakten. In een paritair samengestelde jury zoals de edicten van Cyrene die soms mogelijk maken, heeft toepassing van of rekening houden met locaal recht natuurlijk betere mogeHjkheden. 88) Hand. 18 : 14, 15. 80) Hand. 23 : 29; 25 : 19; 26 : 31, 32. 8^) Blijkens de door de vier evangelisten vermelde herhaalde betuigingen van Pilatus over Jezus' onschuld. 82) Plinius Minor, Epist. X 96/97. Ed. M. Schuster Leipzig 1952; ook in 'W. den Boer, titel in noot 28, blz. 5/7. 31

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1959

Rectorale redes | 40 Pagina's

Sanhedrin èn Gabbatha : Enige noodzakelijke aanvullingen op de rechtshistorische literatuur - pagina 33

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1959

Rectorale redes | 40 Pagina's