GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Betrekkelijk of volstrekt - pagina 42

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Betrekkelijk of volstrekt - pagina 42

Redevoering ter gelegenheid van de 80ste Dies Natalis der Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

stellingen. Dit te herhalen is overbodig. Ook verder laten zij zich door primaire inzichten leiden. In de opvatting der vermeende zakeHjkheid komt men, in weerwil van de hooggeroemde puur wetenschappelijke onbevangenheid die voor het eigen standpunt wordt opgeëist, aan de eigenlijke problematiek niet toe. Het gaat tenslotte om het grijpen van wezenlijke normativiteit. Zij die de zakelijke onbevooroordeeldheid voorstaan, blijven in het menselijk relatieve met al zijn onbewijsbaarheden bevangen; zij grijpen de absoluutheid van het recht niet. De autoriteit om te straffen die zij kennen, is — wijl mensehjk — niet volop gezaghebbend; het wezen der straf krijgt niet de nodige verdieping bij het ontbreken van iedere band aan een niet menselijke gerechtigheid. Om deze verschraling te vermijden en meer nog omdat zij van de absoluutheid van het christendom doordrongen zijn, wordt door reformatorisch gezinden op een verchristelijking van het recht, en in het bijzonder van het strafrecht, aangewerkt; deze christianisering betreft steeds de kennis van het recht, en dikwijls de gedaante en inhoud, welke men het geven vdl. Zowel theologen als juristen werkten dit nader uit en originele opvattingen, die ver reikende gevolgen zouden hebben indien ze tot het einde toe werden gevolgd, zetten oude vraagstukken is een voor de juridische wetenschap verrassend licht. Het betreft heel bepaald oude vraagstukken, omdat het theologisch in de diepste grond om de verhouding natuur en genade, volgens sommigen ook om de betrekking tussen wet en evangeUe gaat, en omdat juridischwijsgerig het natuurrecht en de natuurlijke ordeningen in het geding zijn. Zolang de christelijke bezinning zich op deze kwesties richt, zijn er twee wegen ingeslagen. Het recht regelt aardse verhoudingen. Het strafrecht beoogt beteugeling en afweer van menselijke boosheid. Voor deze wereld zijn dit uitnemende doelstellingen, die noodzakelijk moeten worden verwezenlijkt. Maar het evangelie verheft zich boven deze wel niet te ontberen, doch niettemin aardse werkzaamheid. Dat er altijd meningen zijn voorgedragen strekkend om de gehele rechtspleging te laten varen in gehoorzaamheid aan de boodschap der liefde en de wetten van het hemels Koninkrijk, laat ik rusten. Opvattingen als die van Tolstoi, uit het evangelie gestaafd, dat men hem die op de linkerwang slaat, de rechter moet toekeren ^^), en dat men ten einde niet geoordeeld te worden, ook zelf niet mag oordelen ^*^), luiden de anarchie

i«2) Mattheus 5 : 37. 103) Lukas 6 : 37.

40

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1960

Rectorale redes | 56 Pagina's

Betrekkelijk of volstrekt - pagina 42

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1960

Rectorale redes | 56 Pagina's