GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VRAGENBUS.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRAGENBUS.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van dogtnatischen aard is de vraag: Moöteini we in de volgorde van Gods Raadsbesluiten Ghiistus als Hoofd van het Genadeverbond denken vóór dan wel na Zijn voldoening, een vraag, die dan nog eenigermate nader wordt omschreven. Verstaan we deze vraag wel, dan valt Z'& praktisch samen met de waag naar infra-©n istapralapsarisme; want het glaiat ook bij de thans gedane vraag om de plaats dex zonde in Gods besluit. De infralapsariers laten het besluit van schepping en val aan dat va-n verkiezing en verw'erping vooirafgaan, , de supralapsarieirs staan meer op de eenheid van het besluit Gods én rekenen schepping en val tot de middelen, waardoor God verkieizing en verwerping verweizenlijkt. Men weet, dat al dergelijke problemen nooit op te lossen aijn. Wie de ©ene oplossing eenzijdig voorstaat, aal altijd te koirt doiem aan beit oen of andere element, dat in de andere oplossing naar voren treedt. En dat komt alleen, omdat wij izondige menschen niet kunnen begrijpen den raad, het besluit Gods.

Moet ia het tweede gebod der genen niet als 3e naamval worden opgevat, daiax God toch aan allen, die Hem liefliebben barmhartigheid doet? Moeten we dus niet opvatten aan duiaenden n.l. die Hem. liefhebben? Deze opvatting is zeker juist. Een bekend Duitsch gieleerde omschrijift de woorden in kwestie: tod erizeigt Gnade bis ins tausendste Glied in Bezug auf die, v/elch© Ihn lieben, d.w.iz.. God bewijst genade tot in het duizendste geslacht, voorzoover dat geslacht Hem liefheeft.

Mag bij verkiezingen voor ouderlingen en dialccnen door leden der gemeente, die de vergadering niet kunnen bijwonen, scliriftelijk worden giestemd? In de eerste plaats wijizen we OT op, dat er in elke Kerk een regeling voor de verkiezing behoort te zijn, waarin' ook het hier genoemde punt is vastgelegd. Dan kan nooit bfl een bepaalde verkiezing kwestie komen. Regel behoort izeker te , zijn„ dat de manslidmaten persoonlijk aanwezig zijn eni na gem-eensohappelijk aanroeping van den naam des Heeren htm stem Uitbrengen. Bij politieke verkiezingen kunnen zieken O'Ok niet meestemmen: . Ook bij kerkelijke verkiezingen zal men het als een beproeviiig van Godswege hebben te aanvaarden, wanneer men verhinderd is mee te stemmen. Maar de stemming is een daad, die mem doet .ii de vergaderi'ng. In geen geval moet aani leden, die wel aanwezig konden izijn, vergxmid worden hun stem schriftelijk uit te brengen, daar daardoor het heele karakter der verkie-.zing veranderen , ziou. Wanneer echter ergens de regeling bestaat, dat door hen die verhinderd , zijn te komen, schriftelijk mag worden gestamd, moet aulk schriftelijk stemmen worden toegelaten; , totdat de regeling is veranderd.

Gevraagd wordt, waarom de Schriftoverdenking in „De Reformatie" niet voonopgfiat. Dat hangt siamen met het karakter van een blad als „De Reformatie". „Bazuin" en „Heraut" volgen dezelfde methode. Hoofddoel van al daze bladen is de bespreking van kerkelijke vraagstukken, dit genomen in den ruinasten zin des VTOorcte. Het eerste artikel rust ook op de Schrift. Omdat velen het gaam© des Zondags lezen, geeft ook „De Reformatie" een kort praktisch stukje over een bepaald Schriftwoord.

Dezelfde vrager merkt op, dat er zoo weinig over woorden van JezUiS wordt gepreekt en zoo weinig het Onze Vader wordt gebeden. We zouden willen vragen, is dit waar? In het algemeen-izeker niet. Wij kennen predikanten, die alle Zondagen, minstens eenmaal het' Onze Vader bidden. Veel hangt hier ai van de gewo'onten van den kring„ waarin men verkeert. Wat het eerste punt betreft, kan misschien nog opgemerkt, dat vele woorden van Christus in hun majesteit juist zoo sober en eenvoudig zijn, zich zoo rechtstreeks richteQ tot den mensch, dat ize a. h. w. niet in ©en predikatie in den breede behoeveni te worden behandeld. Maar ten slotte — heel de Schrift is het woord van Christiujs! Men )make hier niet een onderscheid, dat niet bestaat.

Wat is de zin der woorden „door de uitspraak der mindere vergadering verongelijkt", Art. 31 D.K.O: ? De vrager bedoelt bepaald, of dit ook geldt de afbouding van het avondmaal en 'of de woorden ook dan van toepassing zijn, als een tudhtzaak nog in onder.zoek is. Wij antwoordeni, dat er geen beroep kan zijn dan van een bepaald besluit. Zoolang, een kerkeraad nog niets besloten heeft, is er natuurlijk geen plaats voor beroep op de classis. Maar wel van elke . beslissing, ook van een afhouding van het avondmaal. Het komt ons voor, dat daardoor de classis waarlijk niet tot een soort klachtenbureau worden z, al. Een kerkeraad die izijn taak ernstig opvat, schroomt geen beroep op de classis en Kal zoozeer begeeren zich niet te vergissen, dat hij blij zal zijn, als door een beroep op de classis ©en vergissing, die hij te goeder trouw maakte, aan het licht komt. Ook is waarlijk niet te vreezen, dat onze classicale vergaderingen, waar immers de kerkeraad, tegen wien men appelleert, zelf aanwezig is, op onvoldoende gronden ©en kerkeraad in het ongelijk zullen stellen. Dat alles weet de gemeente ook. zeer goed. En de ervaring leert wel, dat afgedacht van enkele twistzieke naturen, beroep van tuchtzalLcn op de classis niet vaak voorkomt. Een classis maig evenwel nooit inigrijpen in de rechten van den kerkeraad en dus nooit uit eigen beweging ©en tuchtzaak gaan onderzoeken, die niet bij haax aanhangig is gemaakt, hetzij door den geoensuxreerde hetzij door den kerkeraad.

Ten slotte izij nog vermeld, dat enkele vragen moeilijk in „De Reformatie" kunnen worden beantwoord. Zoo vragen, die verband houden met uitlatingen in andere bladen, vragen over uitdrukkingen gedaan in bepaalde preeken. Ook enkele vragen over de kwestie-Netelenbos. Voorzioover die raken de kwestie, of iemand kan worden afgezet als predikant en toch lid der gemeente blijven, is er in een vorig numiner een antwoord - op gegeven. Nog enkele vragen berusten bif ons, daarop komt D.V. nu ook s^ipedig antwoord.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 maart 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

VRAGENBUS.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 maart 1921

De Reformatie | 8 Pagina's