GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bloemlezing Meesterwerken No 10 en 12. „Paulus” van F. Mendelssohn Bartholdy. „De Jaargetijden II” van J. Haydn. Voor harmonium bewerkt door R. Gerretson. Uitgave van Joh. de Heer te Rotterdam.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bloemlezing Meesterwerken No 10 en 12. „Paulus” van F. Mendelssohn Bartholdy. „De Jaargetijden II” van J. Haydn. Voor harmonium bewerkt door R. Gerretson. Uitgave van Joh. de Heer te Rotterdam.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In No. 11 van dit blad heb ik bij de bespreking van andere nummers dezer serie mij om redenen van principieel-aesthetischen aard tegen zulke bewerkingen verzet, en dit oordeel wordt door deze nummers versterkt. Laat me het mogen demons treeren aan „De Jaargetijden II, Herfst en Winter" van Haydn's overbekend en izeer gewild oratorium.

Van den Herfst geeft Gerretson alleen de orkestinleidtnjg in transscriptie, gevolgd door het Duet No 25 van Lukas en Hanna: Ihr Schonen aus der Stadt. Dit brengt hij van bes over in g„ vermoedelijk om booge noten te vermijden; en ontdoet het, ook om bet meer zingen speelbaar te maken, van de coloratuur en de orkesttusschenspelletjes. Nu moet ik bekennen, in mijn muzikaal igevoel te mo.dern te .z, ijn om nog veel behagen te scheppen in de gemoedelijkheden van papa Baydn; althans die van de Jabreszeiten —• de Sohöpfung staat veel .ho.agerl Maar het is toch in elk geval classieke mlUiZiek en die mag niet zoio mishandeld worden. Erger maakt Gerretson het met den Winter. Hij geeft eerst de overbekende Cavatine No 34. Dan het Spinlied No .38, en daarna Ko.or No , 44: , Dan bricbt der gjjosse Mo'igen an. Nu vraag ik aan ieder, ook die van m'Uiziek niet het minste verstand heeft, of dat niet reeds uit textueel oogpunt een groot schandaal is. Eerst het reeds ernstige: „Licht und Leben sind gescbwachet." Dan, onmiddellijk ero'p volgende en eraan verbonden, een lastig! lied als het „Knurre, schnurre Radchen", en dit .... met drie acooo'rden . tersto.nd overgaande in het plechtige slotlcoor, dat den morgen der eeuwig'heid schildert! Ter verduidelijking laat ik de laatste woorden van het Spinlied en de eerste van 'dat maestoso^koor onmiddellijk achter elkaar volgen, jiuist izooals bij Gerretson:

Aussen blank Und innen rein, fleissig, fromm und sittsam sein, locket wackre Freier. O sebt, der grosse MO'i'gen naht, O sebt, er leuchtet schon! Die Himmelspforten öffnen sich, der beü'ge Berg erscheint.

De „wackre Freier" en „die Himmelspforten" in één adem; is het niet bar?

Bovendien beeft Gerretson, blijkbaar omdiat het papier vol was, dat slotkoor nog .zeer ingekort en ervan gemaakt wat (hem behaagde. Vandalisme is de eenige term om izulk een bedrijf naar den eisch te qualificeeren.

Nu moet men niet z, eg'gen: kom, we kunnen wel dansen al is het niet met den prins. Want ook al

geeft men slecMs uittreksels en bewerkingen, dan kan en moet men dat toch doen op mik een wijze, dat de meesterwerken niet worden mishandeld en dergelijke idioterie wordt vermeden. Het komt mij voor, dat onze Christelijke pers meer het waarlijk goede voor ons volk moest laoeken door op zulke dmg'en ernstig te wijizen. Wij recensenten waken over 's volks heiligste goederen. Zoo moeten we on, z.e taak met den meesten ernst vervullen. Enkele gemeenplaatsen over de „nu tot het volk g; ebraohte mUjziek der groote meesters"j izooals ik die in onderscheidene bladen las, toonen m.i. aan, dat hier een giebrek schuilt, waarop gewezen moet worden door een blad als het on, zfi. Want ook hier is Reformiatie noodig.

Over de Paulus-bewerking laoü ik 'hetzelfde kunnen betoogen, maar het bovenstaande lijkt me voldoende. Alleen izou ik een dringend beroep op den uitgever willen doen. Zijn bedoeling is ongetwijfeld ernstig en goed.-Maar giet hijzelf, die toch zoo & meen geen vreemdelinig is op mUiZÜaal gebied, dftn niet in, hoe ergerlijk izulke dingen zijn? Hij kan niet op alles letten, dat begrijp ik. Maar reeds herhaaldelijk, ook in andere bladen, heb ik zulke opmerking; en gemaakt. Wijdt hij daaraian geen aaadacht? Jammer, want voM hetzelfde geld izoü hij gioed werk kunnen bieden, dat ons vo'lk op aesthetisch-religieus gebied diende. Waarom, dan toch dat volk met zoo weinig achting behandeld alsof men het alles maar in de hand kan stoppen? Misschien werkt deze opzettelijke toespraak nog wat goeds uit. De lezers mogen me daarom vergeven, dat ik me even liet gaan. Hd; naakt ten slotte ook hun belangen op geestelijk gebied.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 mei 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

Bloemlezing Meesterwerken No 10 en 12. „Paulus” van F. Mendelssohn Bartholdy. „De Jaargetijden II” van J. Haydn. Voor harmonium bewerkt door R. Gerretson. Uitgave van Joh. de Heer te Rotterdam.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 mei 1921

De Reformatie | 8 Pagina's