GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

STEMMEN UIT ONZE KERKEN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

STEMMEN UIT ONZE KERKEN.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geachte Redactie!

Nujn de reeks ho'ofdartikelen, sinds de verschijning van het Ie nr gewijd 'aan de ontvouwing en de bena(dering van het doel van dit orgaati, blijkbaar een panze bereikt is, gevoel ilc behoefte mij omtrent eenige punten nader te oriëntee'ren.

lo. Geconstateerd werd het bestaan van hervormingsgezinde richtingen in onze Kerken. Of aan meer dan twee richtingen gedacht werd, bleek , niet. Ik meen' er in hoofdzaak twee te zien, heb getracht mij van beider karakter en oogmerken een zoo klaaï mogelijke voorstelling te vormen, doch kan daarbij natuuxMjfc feil zijn gegaan. Voor menigeen heeft de toestand pok nog veel schemerachtigs. Eenmaal gegeven het Jeit, dat zich onder ons meer dan één reformatorische richting reëel-aandient, mag over dit na, ar schifting , zweemend proces tO'ch ook wel Inieer licht oiplg; aan. Een karakteristiek, scherp gesteld in bezonnenheid, zou velen welkom zijn.

2o. Er zijn dus richtingen; of stroomingcn, bewegingen, .acties, zooals het bij afViasseling ook wel genoemd wordt. Dat zijn woorden, die, vooral als ze voor een kerkelijken toestand, gebruikt worden, tedenken kunnen g: even. Eén blik op de positie van het Hervormd Kerkgenootschap, zoowel vóór '86 als daairna. en we weten er meteen alles en het uiterste van. Ieder onzer heeft 'het recht zijn persoonlijk gevoelen te vertolken, maar iTeeds daaïaan stelt de geheiligde consciëntie en de 'Gereformeerde ordening van het kerkelijk leven grenzen. Des te meer voorzichtigheid zal dus worden vereischt, als Jiet komt tot onderHng contact en overleg van gelijliigezinden, zekere Kringformatie, het nemen van leiding, programstellüig, doelbewuste propaganda en critiek, eventueel georganiseerd, ' actie. Hoever is het betreden van dien Weg — waatrop men vordert zonder 't zelf haa, st te merken — vereenigbaar met de Gereform-eetde kerkelijke orde': Wat overal elders kan en malg, kan en mag daaroPi toch nog niet. in de Kerk.

3o. Zij het op onderscheiden wijze, er wordt dus gestuurd naar reformatio der Kerk. Wat is da, t voor een soort reformatie, die de komende tijd ons brenger, moet? Reformatie is onder ons totnogtoe een begiiv' met een historischen, beperkten inhoud. Waai' en wanneer het fundament der Kerk, het Wojord, het S.actam'ent, de Belijdenis, in het geding ligt, daar en dan goMt de strijd der reformatie. MaaJ: zoover is het onder ons toch nog niet, ihet reformatorenkleed kan nogafgelegd blijven. Moet het, instêe van reformatie, misschien zijn: restauratie, of nog bescheidener: verdere installatie?

4o. Dit blad wil zich in dienst stellen van het reformatorisch streven. JVlaar hoe bepiaalt het daarbij z-ijn verhouding tot de onderscheiden richtingen? Is dit orgaan niet meer dan een voor ieder refo'rmaitorisch gezinde toegankelijke sprêekplaats, onder een redactie, die zich met de rol Van ordebewaarder vergenoegt? Zoekt men in dezen weg eenheid, verwacht men haar daar ook? Of berast het stuur in handen van een bepaalde groep!, die aata anderen vergunt nu en dan eens mèe te rijden? Wie heeft dan de leiding? Ik verkeer ten deze onder een indruk, die echttör gevolg kan zijn van een bedriegelijfcen schijn.

Ziehier eenige vragen, in haar bondigheid ongelukkiglijk wel wat doende denken aan een verhoor, maar

kort gehouden alleen ter wille der duidelijkheid en ter eerbiediiging der toegemeten ruimte. Met dank, ook reeds voor de heantwoording.

P. C. VAN KERKHOF.

A'dam, April '21.

Dit stak bleef eenigen tijd liggen, omdat 'vvij wisten, dat op verschillende vragen een antw'oiord zou komen in artikelen, die in voorbereiding waxen en onze ruimte tot spaarzaamhoid dwong.

Nog te veel beperkt de inzender het begripi , , reformatie" tot de buitengewone reformatie der 16e eeuw, maar onze vaderen leerden reeds, dat de Kerken nooit van reformatie mogen aflaten. Het laatsts noemden wij' de .normale, de voortgezette pf ook doorgaandö reformatie. Deze laatste Iheeft ons blad ppi het oog.

Daarmee vervallen feitelijk de oveïLge opmerldngen van den inzender, want die zi|n allen op de bovenbedoelde opvatting van reformatie gebaseerd.

Richtingen, die principüëel van elkander verschillen, partijen binnen onze Kerken kent ons blad niet.

Wel zijn er verschillen van gevoelens.

Deze mogen in ons blad tot uiting tomen.

Maar alleen onder "keur 'der Vedaictie.

REDACTIE.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juni 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

STEMMEN UIT ONZE KERKEN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juni 1921

De Reformatie | 8 Pagina's