GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE BUITENLANDSCHE KERKEN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE BUITENLANDSCHE KERKEN.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nog nimmer te voren hebberi onze menschen zooveel belang - gelsteld in wat er leeft en zich beweegt in de Cereformeerde Kerken buiten onze grenzen, dan in de laatste jaren. Deze belaxig'stelling is eene immer wassende. In onze kringen schijnt men niet moe te worden van het geven en niet verzadigd van te lezen over en te hooren vaii wat de Gereformeerde Kerken aangaat, bij name in Duitschland en Centraal Europa. Daarin kan imen zich niet genoeg verblijden! Ook daardoor Avordt ons duidelijk welk een vèrstrekkenden invloed het denken len werken van Dr Kuyper in het bizonder nu reeds heeft buiten onze grenzen. Deze invloed zal immier grooter worden. Wij zien daarvan nog slechts het begin. Wij kunnen ons er odk niet genoeg over verheugen, dat de gereformeerde actie in sommige streken van Duitschland van stad tot stad en dorp tot dorp toeneemt. Onder den onlzettenden• politieken druk van buiten, den oeconomischen last van binnen en den zwaj-en geestelijken strijd imet den vijand op^ eigen bodem begint in gereformeerde kringen ontwaking te komen. Opmerkelijk is daarbij, dat velen van Öe leidslicden direct hebben gevoeld, dat zij in hmr sti'ijd steun moeten 'zoeken in onze kringen. De strijd O'p geestelijk gebied wOrdt thans in de Gereformeerde Kerken van Duitschland als de z'waarste gevoeld. liet is een strijd van God haar opgelegd. Thans verheffen zioh geweldige machten tegen den Christus der Schriften, den Koning der kerk! Met ongelooflijke felheid en ruwheid wordt de kam'p in Duitschland gestreden tegen Gods Woord en het Christelijk levensbeginsel. Vóór alles gaat het thans oan de school! De groote partijen zijn er oip uit den Bijbel aan de school te ontnemen. Zonder God, dat is tegen God! Deze is de leus! Het opkomend geslacht |mioet opgevoed tot atheïsme! (ïruwelijke spotternij is 'geoorloofd. Verboden wordt om van den Christus te .sprèk'en. De positie in Duitschland is hachelijker dan die ooit voor ons was. De Christenen - en bijname de gereformeerden staan in D'uitschland voor .eene ' worsteling, die hier voor honderd jaar is aangevangen en die gedeeltelijk is doorworsteld en met de overwinning bekroond.

Verder heeft men thans over de oostergrenzen te worstelen met B o e d h i s m e. Theosofie, A n-throposofie, Idealisme; .alle deze verschijn^ selen zijn surrogaten van den dienst van God naar Zijn Woord len des te gevaarlijker, naarmate zij meer schermen met godsdienstige termen en zich op den Bijbel beroepen, met uitsluiting van den Christus der Schriften en in flagrante tegenstelling' imet de leer, die naar de godzaligheid is. Den propagandisten van alle deze verschijnselen, staan geweldige middelen ten dienste en overvloedige lectuur. In de kerken der groote steden ziet men h'aast geen arbeiders. Zij durven niet! Met ruw geweld worden zij op de fabriekten bejegend door de medearbeiders, indien 'zij het wagen de kerken te bezoeken. D'e moderne richting heeft niet veel meer in te hrengen. Tot voor den oorlog voerde zij het hoogste wioord. Nu 'de Heere alle hare gedachten heeft te niete gedaan, keeren zich de studenten van haar a.f. Haar woordvoerders klagen •steen en been. Jam'mer voor de gereformeerde actie is, dat de positieve Christenen nog niet genoeg zijn aaneengesloten. Tegenover hen staan in dichte en gesloten gelederen rood en ziwart, socialisten en rooinschen. In het zeer positieve Eabensbergerland is de bestuurder van het scho'olwezen een sterk zich uitsprekende vijand van alle christendom. Door de laige valuta kan de gereformeerde bond, waarbij meer dan drie honderd kerken zijn aangesloten, haar eigene zaken niet meer staande en gaande houden. De theologische studenten, voor het meerendeel gerecruteerd uit de middelklasse, zoons van predikanten en onderwijzers, werken in de vacantie in de mijnen, in de bossehen en gedurende hunnen studie-tijd een gedeelte van den dag op kantoren en in magazijnen om eenig' geld te verdienen. Hun boekenkasten zijn leeg! Hun kamers niet verlicht noch verwarmd! Meer dan zestig procent van de predikanten van Lippe-Detmold werkt in de Ulijnen of op kantoren. De gereformeerde zwak-zinnigeninrichting te Oeynhausen kan haar hondei-den patiënten bijna niet meer verzorgen. De eenigste Igereformeerde dia'konesseninrichting in de nabij'heid van Vlotho worstelt en poogt om niet onder te gaan. En dan de pers! De Gereformeerde Kirchenzeitung leeft nog door den steun uit ons land. De meeste Kerken Zondagsbladen hebben 'het af moeten legigen. De gereformieerden in Duitschland weten thans, nu zij ze moeten 'missen, haar Kerkboides te waardeeren. Ge 'moet van deze dingen lezen en hooren om de buitengewoon groote voorrechten, die God ons schenkt, te leeren opmerken! De Heere beware ons, dat wij ze niet verzondigen!

Gelukkig er 'zijn lichtpunten! Er is blijde en vroolijke moed! Predikanten, die den moed verloren hebhen, zoo werd lons door Ds Lic. Theol. W. Kolfhaus, den leerling van Kuyper, den vriend van wijlen Dr L. Wagenaar, verzekerd, zijn uitzonderingen! Met hulp van Amerika en Nederland kunnen ze nog' veel werk in stand houden; menigeen, die in grooten nood is, helpen en bemoedigen. En Avat alles zegt: er is ontwaking; er is vraaig naar Gods Woord en dienst. Thans hebben ze van de regeering verkregen wat ze vroeger nooit konden verwerven, tot htm groote ergernis, dat zij mochten benoemen een jong gereformeerd professor aan de Universiteit van Göttingen, te weten: Pïof. Dr Baxth. De Heere doet groote dingen, dies zijn wij met de broeders over de gïenzen verblijd.

Ook uit Hongarije komen zeer öpigewekte tijdingen. Van twee zi; jden deelde ïmten mij mede, dat in den loop van December eene conferentie is gehouden te Gödöllö, de residentie van den gou-- verneur Horthy, in de gemeente van Dr A1 a d a r Szabó Jr., bestaande uit de predikanten, onderwijzers en ouderlingen Van zeven gemeenten. Na eene bidstond aan den'Vroegen morgen werd de vergadering geopend mtet een bizonder gloedvolle toespraak van Dr Szabó over Matth. 3:2; daarna refereerde F o r g a c s van 'P e ezel over: a t v e r-Jangt de Geref orm-eerde Kerk thans v; an haar ouderlingen? Hierop volgde eene discussie waaraan ook de eenvoudige boeren-ouderlingen deelnamen. Na [het middagmaal als gasten der gemeente van 'Gödöllö in het schoiolgebouw te hebben gebruikt, volgden nog weer twee voordra.chten over: ^at moeten wij lezen? en: oe zullen wij de - j eugd: in.nen? Des avonds sprak de Secretaris voor den arbeid der Evangelisatie in het kerk-district aan deze zijde van den D'onau , D's Siegismund Szabó over het hemelsche brood, onzen Heere Jezus Christus.

Hoeveel er te klagen zoude zijn over de groote oeconomische ellende, zoo Verd mij betuigd, wij willen liever den Heere danken voor wat Hij werkt • in Zijn kerk'.

Eene goede tijding uit een vèr land is als kond water op eene vernioeide. iz'iel.

G. KEIZER.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1923

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE BUITENLANDSCHE KERKEN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1923

De Reformatie | 8 Pagina's