GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

GEREFORMEERDE KERKEN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEREFORMEERDE KERKEN.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tweetalte:

De Lemmer: N. de Boer, cfeind. te Amsterdam; eii J. H. Kuiper te Vinsum.

Beroepen te:

Apeldoorn: H. H. Sohoemialiiêts , te Kampen. . '' ' ' Bierum (Gr.): cand. K. J.-' Cremer te Amsterdam. ; Boskoop: J. .G. Femhout te . 'St. Eancras.-Capelle a. d. IJssel: oand.' L. Hoorweg Jr. te Hilversum. Culemborg: F. H. Boersma te-Bozum. Gapi'nge-'Vrouwepold.er-: C. von Meyenfeldt, cand. te Amsterdam. Giessen Oud-en Nieuwkerk, i.cand. L. Hoorweg Jr. te Hilversum.

H. I. Ambacht: E. J. , WientJBS te Oudshoorn. Hoek (Z.): cand. L. Hoorweg Jr. te Hilversum. Honselersdijfc (Z.-H.): cand. L. Hoorweg Jr. te Hilversum. ' Nieuw-Buinen: H. de Lange te Exmorra (Fr.). •'.••' • Overschild: cand. K. J. Cremer te Amsterdam.

Bedankt voor:

Alblasserdam: C. J. Wielenga , te. Zierikzee. Lunteren: E. J. van - V^oorst te Kootwijk.

Aangenomen naar: ' -

westergeest: J. van Loo te Mijdi-echt.

Intrede te

Antwerpen: . G. iWolf van. Loenen^^*'^S^^& ekst 1 joh. 1: 1-4.

•Vreeland: . Fernho-fit' van Arhsïèfd'l*S? Êï'è't' Mat'tli. 21:5

CHR. GEREFORMEERöiÉ' KERK.

Aangenomen naar:

Amsterdam: A. M. Berkhoff te Utrecht.

Bedankt voor:

Doesburg: J, P. Meijering te. Nieuwpoort.

GEREFORMEERDE GEMEENTEN.

Tweetal te:

Kampen: J. Vreugdenhil te Borssele en A. Verliagen te Middelburg. .

Werkendam: A. .^erhagen te Middelbiirg en H. Kievit Jz. te "Veenendaal.

Beroepen te:

Ridderkerk: J. Vreugdenhil te Borssele.

Bedankt voor:

Dirksland: A. de Blois \s Vlaardingen.

NEDERLANDSCHE HERVORMDE KERK.

Drieta1te :

Amsterdam: Wi. A. P. F. L. Jörg te Harlingen, J. M. Latnmers te Nunspeet en J. 'Vermeulen' te Noord wijk aan Zee. Utrecht (vac. wijlen G. J. Jonker): Dr S. F. H. J. 'Berkelbach •van der-. Sprenkel te Haarlem, Dr F. 'Wj. A. Korff-te Heem-MW& M^Mï K. Straatsma téi: Stt^i^S#!«s9^iffl^^ia5

Beroepenite: 227

Ameide en Tienhoven: L. van Mastrigt te Harderwijk. Bergeijk (N.-Br.): Wi. A. Eerdbeek te Standdaarbuiten (N.-B.) Diemen: J. G. Hooijer te Rheuen. Hemelum: H. J. Honders te Zoeterwoude. Rotterdam: P. G. de Vey Mestdagh te Wassenaar. St. Annaland (Z.)-: F. yan Asch te Den Ham (Ov.). Zweeloo: C. P. Burger, cand. te Leiden.

Bedankt voor:

Lunteren: B. Batelaan te Zeist. Waddinxveen: G. Benes te Monster. Weert: J. Cramer te Raalte. , '

Aangenomen naar:

Ammerstol: J. B. Th. Hugenholtz, em.-pred. te Den Haag. Glanerbrug (toez.); P. Groot te Steggerda.

Tweemaa1kerken.

't Is veler gewoonte om slechts eenmaal per Zondag ter kerk te komen.

Ik gebruik opzettelijk het woord gewoonte, — aldus de redacteur van de „Rijnl. Kerkbode" — gm daarmee al die gevallen, welke daar buiten liggen, uit te zonderen. Er zijn steeds vaders, en moeders, die - elkander verbeurten. Ouden van dagen tunnen menigmaal moeilü'k tweemaal komen. Zwakken behooreu ook tot deze rubriek. Ziji, die ver weg wonen of bezigheden "hebben in verband met den veestapel, kunnen ook lot deze rubriek gerekend jvorden. In al deze gevallen is van geen gewoonte te spreken. Zij kunnen niet anders. Zij zijn door den nqod gedwongen, al zouden' zij' graag anders willen. "Voor velen hunner is thuisblijven een kruis, een gemis. Met hun< geest^zijn ze vaak in de samenkomst der Gemeente. Het is .hun daar zoo ^oed, omdat de Heere er samenkomt met Zijn volk en .het, geloofsleven aldaar een gezegenden voedingsbodem vindt. ,

Anders staat de zaak evenwel in al die gevallen, waarin er louter van gewoonte en niet van niet-anders-kunnén sprake is: Met het oog op deze laatste categorie van personen wil ik .eens herinneren aan het al oude voorvaderlijke gebruik om, als het, maar eenigszins kon, tweemaal per Zondag te kerken.

Deze gewoonie was en is een g o e d e_ gewoonte. Zij sluit zich aan bij de Heilige Schrift en bij ^a ójiide • Christelijke praktijk.

Tijdens den ceremonieelen eeredienst was er een morgenen een avond-offer. Telkens was er een heilige samenkomst biJ', die van God gewild was. Het volk, de Gemeente, was bü den offer-dienst tegenwoordig en ontving daardoor ondei»/ijs. Zij die louter uit gemakzucht maar eenmaal naar de kerk gaan, moeten eens beproeven.of zü van harte kunnen zingen: , , MiJn' bêe, met opgeheveci handen, klimm' voor Uw heilig aangezicht, als reukwerk, ityfloj: , ^--; !! toegericht, als offers, die des .avonds brandeii:

•Na het ontstaan der synagogen kwamen .de Joden èa des morgens-èn des avonds voor het .gemeenschappelijk gebed bijeen.

Insgelijks dedeh dat de eerste Christengemeenten, 's Morgens op den eersten da-g der week hadden zij behoefte om elkander te begroeten op den dag des Heeren. Het was-een vreugde elkander te zien en samen Gods Wpord te hooren en te bidden. 's Avonds werd weder een bijeenkomst gehouden. Waarschijnlijk werd in deze vergadering .altijd het H. Avondmaal gebruikt. Niemand bleef daarvan weg. - Er was leven, liefde, opbloeiend uit den wortel des geloofs. De Heilige Geest werkte krachtig in het midden der gemeente.

Uit die praktijk der eerste Christenen is ook voortgekomen de instelling, van een twee-voudigen kerkdienst in de dagen der groote Reformatie. Onze vaderen sloten zich zoo nauw mogelijk aan de eerste Christenkerken aan. ZiJ gingen terug naar ^e bron.

Zou het niet goed zijn, indien wij allen terugkeerden tot die welbeprqefde praktijk, die de Goddelijke instelling des Ouden Testaments tot achtergrond heeft?

Een bepaald bevel hebben wij niet. Dat is zoo. Maar is onze godsdienst niet geestelijk? En brengt deze geestelijke vrijheid niet mee, dat wy naspeuren wat God zelf heeft ingezet, toen de Kerk nog in haar jeugd was. Wat toen moest, is nu g o e d en van God gewild in Nieuw-Testamentisohen vorm.

Hoe de steek hier kwam.

't Is nog geen 60 jaren geleden, • dat in ons vaderland door vele predikanten der Gereformeerde belijdenis een steek werd gedragep. Het Gereformeerde volk zag zijn dominees graag met dit driekanten hoofddeksel, want het meende te goeder trouw, dat de steek biJ het „ambtsgewaad" behoorde. Predikajiten, die hem aflegden en voortaan met den hoogen hoed zich op straat vertoonden, , moesten daarover soms heel wat hooren. Zij schaamden zich, naar sommiger meening, voor de „uniform van hun Koning".

Hoe we hier te lande dan toch wel aan dien steek zijn gekomen

Dat verhaalt Penning in zijn jongste werk „Noodweer", een verha.al uit hét jaar 1672, toen zich de Franschen in Utrecht hadden genesteld.

„Lodenstein stond reeds in de gang, den wandelstok in de hand. en den driekanten steek op het hoofd.

„De driekante steek was de nieu'wste mode. De Franschen hadden haar meegebracht, en om hun geen reden tot aanmerkingen te geven, had Lodenstein zioh naar die mode gevoegd. Maar zijn gemeente was er niet door gesticht, en daarom verwisselde hij den steek weldra )veer met den breedgeranden, ronden hoed."

Dat de vrome Lodenstein den driekanten steek opzette, was dus alleen , om den Franschen te behagen. De steek had dus met het predikambt absoluut niets te maken. Dat de dominees hem later zijn gSan dragen, is dus niets anders geweest dan een .volgen van de Fransche mode.

Naar de herkomst van deze historische bijzonderheid ge-' vraagd, heeft de heer Penning aan het „Noord-Holl. Kerkbl." meegedeeld, dat hij die gevonden had in het Gemeentelijk Archief te Utrecht.'

— Onze lezers weten, dat Joh. de Heer vorige week zijn eerste draadlooze „preek" gehouden heeft. Daarin heeft hij goede dingen gezegd. Wel wat gezocht en onjuist lijkt zijn zeggen, dat „de draadlooze" ook al een teeken zou zijn van het naderend einde dezer bedeeling. (Zie n.b. Daniël 12:4!). Maar een goede opmerking noemen we de volgende:

„Om den oproep te beluisteren, komt het er dus maar op aan een draadloos toestel te hebben, en.. . op de juiste golflengte te zijn ingesteld. Ge kunt onmogelijk Hilversum (waar het zendtoestel staat, waarvan Joh. de Heer zich bediende) beluisteren als ge op 600 Meter instelt; ge weet nu eenmaal dat ge dan op 1050 Meter iaoet instellen en daardoor de andere stemmen buiten het gehoor houden. Zoo ook moeten we, om de eeuwige dingen, te kunnen l^eluisteren, ons hart op de eeuwigheid instellen; de andere stemmen voor een wijle tot zwijgen brengen."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 april 1924

De Reformatie | 8 Pagina's

GEREFORMEERDE KERKEN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 april 1924

De Reformatie | 8 Pagina's