GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

(Vragen steeds in te zenden aan Prof. Dr F. W. Grosheide, Amsteldijk 83, Amsterdam).

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

(Vragen steeds in te zenden aan Prof. Dr F. W. Grosheide, Amsteldijk 83, Amsterdam).

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mag aangenomen worden, dal de aarde een tijdlang sinds den beginne in chaotischen toestand heeft verkeerd, alvorens de schepping in zeven dagen een aanvang nam?

Als de vrager meent, of hij dat mag aannemen, zonder in strijd te komen met de Heilige Schrift, d: -iii antwoorden we, ja dal mag men aannemen, want nergens slaat, dat er niet zulk een tijdlang is geweest.

Wij zien het nul van al dergelijke vragen echter niet in. We weten van de schepping niets af dan wat de Schrift er ons van openbaart. Dat is niet veel, dat bevredigt onze wetenschappelijke nieuwsgierigheid niet, dal is alleen zooveel, als we noodig hebben te weten tol zaligheid.

Vandaar dal men met al zulke vragen vastloopt. Wie van een tijdlang spreekt, past wat nu bestaat, toe op 'de schepping, toen juist, wat we nu hebben, nog niet bestond. Men boude toch in het , oog, dat het in hel aanzijn roepen der dingen iels anders is, dan ze laten voortbestaan. Wij zijn met ons voorstellen en denken aan het voortbestaan gebonden en kunnen dat niet gebruiken bij het ontstaan, waarvan wij alleen door openbaring kennis hebben.

Dalzelfde dient' vastgehouden bij de tweede vraag van denzelfden inzender: Mag aan het woord dag als aanduiding van den lijd gedurende welken de schepping van hel licht, het uitspansel en hel plantenrijk heeft plaats gevonden, de beteefcenis van beperkte tijdruimte worden toegekend, daar toch eerst na en door de instelling der hemellichamen en hun kringloop op den vierden dag het tijdbegrip afhankelijk en laepaald wordt en van tijdskring, tijdseenheid, etc. gesproken "kan worden?

Wij zien niet in, waarom dat niet zou mogen. .Maar we zien evenmin in, wal men daardoor wint. Meent men b.v. op die manier allerlei geologische en palaeologische verschijnselen gemakkelijker te kunnen verklaren? Daarvoor geeft het niets, zooals alleen ; rl deze opmerking doel zien, dat niets ons waarborgt, dat God bij de Schepping op dezelfde wijze heeft gewerkt, als Hij nu werkt. Eer is er alle reden om te zeggen: tijdens de Scheppingsdagen wérkte God anders dan nu.

In de derde plaats vraagt dezelfde inzender: Of menzich de Hemelvaart van Christus als een zuiver natuurlijk feit heeft te denken, gelijk ze voor de discip.^len gedeeltelijk waarneembaar was, en men zich dus bijv. in hel gebed van den Persoon van den Middelaar een menschelijk-natuurlijke voorstelling mag vormen, 'd.i. of men Hem naar zijn menschelijke natuur in bet Rijk der Hemelen plaatselijk als op denkbaren afstand van ons verwijderd mag voorstellen?

We begrijpen deze vraag niet geheel. De hemelvaart van Christus was een wonder. Maar als de vrager bedoelt, of Jezus' verheerlijkt lichaam eerst een plaats op aarde innam en daarna een plaats in den hemel en of we in ons bidden daaraan denken mogen, vian antwoorden we ja, want de apostel schrijft: Zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is zittende aan 'de rechterhand Gods (Kol. 3:1), getuigt, dat we den Zaligmaker verwachten uit de hemelen .(Fil. 3:20; 1 Thess. 1:20).

Was eten voor den val noodzakelijk, of alleen een genobniddel?

Eten was toen noodzakelijk, blijkens Gen. 1:29; '2:16. Eerst in het rijk der heerlijkheid is eten niet meer noodzakelijk.

De vraag, of menschen' en dieren na den val andere organen hebben gekregen, in verband met de verandering van hel voedsel (niet meer alleen plantaardig, ook dierlijk) is vaak gedaan en nooit afdoende 'beantwoord. We weten hel niet, omdat de Schrift het ons niet zegt.

Wat de verzoeking in de woestijn betreft het volgende: God de Heere heeft den Middelaar eerst op wonderbare wijze geschraagd. Toen was Christus' spijze het Woord Gods. Eindelijk houdt dit wonder op en de natuur van Jezus laat zich gelden.

Vragen als: of Jezus niet gestorven zou zijn, indien de honger langer had geduurd, moet men niet stellen. We kunnen wel aan den gang blijven met ons a 1 s e n en indienen. Maar zulke vragen hebben geen waarde. Het is nu eenmaal niet zoo geweest naar Gods bestel.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 1924

De Reformatie | 8 Pagina's

(Vragen steeds in te zenden aan Prof. Dr F. W. Grosheide, Amsteldijk 83, Amsterdam).

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 1924

De Reformatie | 8 Pagina's