GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

„Polytechnisatie.”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Polytechnisatie.”

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zoo zal ik het opschrift maar vertalen, dat ik vond boven een artikel in „The Educational Supplement of the Times" van 25 Febr. 1933. Daarin wordt betoogd, dat all© opvoeding^ in Sovjet-Rusland niets anders is dan een middel tot een doel, of, beter gezegd, tot het doel. Sovjet-opvoeding bedoelt niet kemiis aan te brengen, maar wil een bepaalde geestesgesteldheid kweeken, ©en levensbeschouwing; het is van hooge beteekénis, dat het woord, in Rusland voor opvoeding gebruikt, zooveel beteekent als verlichting. De opvoedüig in de Sovjet-repubhek heeft een veel wijder doel en omvat een veel uitgebreider rij van handelingen dan de staatsopvoeding bedoelt in Engeland of in eenig ander kapitahstisch land, daar het niet alleen omvat het onderwijs aan kinderen en jongelui, maar ook het werk van schouwburgen, museums en tentoonstellingen, drukwerk, uitgeverij, bioscoop, draadlooze telegrafie. De Lagere school met haar „Zeven-jaren-plan" (van 8-15 jaai') is het centrum en de basis van het geheele plan. Daar vinden we ontwikkeld de theorie en d© praktijk van „polytechnisatie". Daaronder moet worden verstaam een wijze van opvoeding, di© in de eerste plaats den jongen en het meisje op school op de hoogte wil brengen met de algemeene vorderingen van nijverheid en landbouw in een zich ontwikkelende socialistische maatschappij, en die hen van'kindsbeen af vertrouwd maakt met 'de gereedschappen en de instrumenten van een bepaald© tak van bestaan.

De opvoeding in Sovjet-Rusland is kosteloos en verplicht. Zij begint op de leeftijd van drie_ jaar met een voor-school van vijf jaar (van 3—8 jaar). Daarna komt de Lagere school van zeven jaar, een periode van regelmatig onderwijs, waarin de geest van de Russische kinderen niet alleen wordt onderwezen in allerlei kundigheden, maar ook opzettelijk georiënteerd, gevormd en van een vaste overtuiging voorzien in staatkundige zin. Een bekend Sovjet-opvoedkundige zegt: „Het voornaamste doel van '"de Lagere school is het inwijden van de jeugd in de proletarische levensbeschouwing". Op de leeftijd van 15 jaar gaat de jongen zoowel als het meisje onmiddellijk aan het werk of naar een middelbare inrichting voor technisch© studie of naar een hoogere technisch© inrichting, die overeenkomt met onze universiteit.

De periode van de voorschool omvat kinderverzorging en bewaarschool-werk, ofschoon liet wel teekenend is, dat de jongste orders aangeven, dat de handleidingen voor deze kleuterscholen voortaan stof moeten bevatten, di© t©chnologisch© begrippen kan aanbrengen en inprenten.

Elke Lagere school staat in contact met een nabijgelegen industriëele inrichting, een fabriek of een gemeenschappelijke boerderij. Deze inrichting is meteen verantwoordelijk voor het technologisch werk in de school en voor de inprenting van de Sovjet-levensbeschouwing; zij heeft ook ©en aajide©i in het bestuur. 'D© werkers nemen ook deel aan de onderwijzing. De kinderen leeren uit de eerste hand het gebruik en de behandeling van d© werktuigen, het geheele voortbrengings-proces; zij worden op de hoogte gebracht met de geschiedenis van het bedrijf en van de soort van industrie en met zijn plaats in het g©heel© Sovjet-plan.

Het is niet de bedoeling productief werk door d© scholen te laten verrichten (men heeft het hier en daar wel gedaan, maar dit was te wijten aain een misverstaan van de gedachte). Ook wil men niet zoozeer training voor een bepaald beroep. Ofschoon natuurlijk de kennis van de industriëele werkzaamheden van het hoogste belang is, moet toch de geestesgesteldheid, die bij de leerlingen gekweekt wordt, als de eigenlijke bedoeling worden beschouwd. „Polytechnisatie" bedoelt©©n natie te kweeken van socialistisch denkende technische specialiteiten.

Dat zal het Rusland zijn, waarmee onze kindoren te doen krijgen. Het zal heel wat geduchter zijn, dan het Rusland van onze dagen. Het laatste is een volk, bezield met de geest van het plattetland, opgejaagd uit het moeras of overgeërfde luiheid en onwetendheid en liet wordt gedwongen te lijden de weeën van ©en nieuwe geboorte tot geestkracht, verlichting en industriëele inspanning; het wordt geleid, georganiseerd en geadministreerd door mannen en vrouwen, die belemmerd worden door de nadeelen van hun eigen vonning, door een cliaos van misverstand, vooroordeel, overlevering, bijgeloovigheid en corruptie, door hun eigen en anderer fouten.

Het zal duidelijk zijn, dat de kinderen van het heden niet weinig lijden door wat er nu gebeurt. Ruslands leidslieden koesteren de hoop, dat het nu komende geslacht de vruchten zal plukken van wat door het tegenwoordige geslacht wordt geleden.

Vol belangstelling, ooTs: vol orïtzetting, vol klimmend© vrees zien we de ontwikkeling van de gebeurtenissen ginds aan. M©n is begonnen met de roep om vrijheid en het wordt duidelijk, dat all© vrijheid wordt geknecht. De strijd, die in naam van de toekomst wordt gestreden ook tegen alles wat aan de dienst van God herinnert, do©t ons op grond van d© Schrift zeggen: „Zij zullen geen dageraad hebben".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 maart 1933

De Reformatie | 8 Pagina's

„Polytechnisatie.”

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 maart 1933

De Reformatie | 8 Pagina's